THIS IS
SPARTA

Teleselskaber

Vi sammenligner alle teleselskaberne, så du har det fulde overblik. Brug vores søgefunktion og find teleselskabet, der passer dig.
 
 

Teleselskaber — Den komplette guide

Der er omkring 50 teleudbydere i Danmark i dag, og de anvender enten et netværk fra 3, TDC, Telia eller Telenor. De fire netværker er repræsenteret af en masse master rundt om i landet, cirka 3.500 master, som sender et signal ud, så du kan få forbindelse med din mobiltelefon eller smartphone. det er fintmasket netværk, men ikke alle egne i landet er dækket lige godt ind. En teleudbyder laver en aftale om levering af signal med en af de fire netværksudbydere, og så er det den dækning som vedkommende teleselskabs kunder får. Det er altså ikke fra signalet ved den tætteste mast, men fra den operatørs mast, som et selskab har en aftale med. Det ville have været mere smart, om alle delte alle master, så dækningen kunne blive optimal for alle brugere, men sådan er det ikke.

Nogle af de mest kendte selskaber er : 3, Telenor, Fullrate, Oister, CBB, TDC, Telmore, Plenti og YouSee, og det er nok også dem som har de fleste kunder. Der er jo langt flere selskaber, men de er ikke så synlige som de nævnte, og de reklamerer ikke så meget. For eksempel så findes der et selskab som hedder DLG, der i tidernes morgen primært rettede sig mod landbruget, og et selskab som hedder ACN, som sælges af selvstændige private forhandlere. Der er altså mange muligheder for at få et mobilabonnement hos de mange forskellige teleselskaber. Teleselskaberne har deres helt egne løsninger, og dem forhandler de til forbrugerne. Det er så op til forbrugerne at vælge et abonnement som de føler, lever op til deres forventninger og behov. Her tænker de mest på dækning og pris, men mere og mere også, hvilke andre muligheder selskabet giver dem. Nogle er vilde med internet og musiktjenester, mens andre vil se nyheder og film på deres mobiltelefoner eller smartphones.

Teleselskaberne i Danmark er altså enten serviceudbydere eller netværksoperatører, og de fire operatører er også serviceudbydere. Det at være en netværksoperatør betyder, at du har master og tilknyttet teknologi, der gør, at du kan sende mobilsignaler ud til forbrugere, som kan benytte disse signaler til telefoni og mobilt bredbånd. For at være operatør skal man have en licens fra Telestyrelsen, og det har de fire operatører i Danmark. Disse netværksoperatører udlejer deres netværk til de mange serviceudbydere eller teleselskaber der findes på markedet, og de betaler en pris til operatøren for den mængde data de modtager. Regningen med fortjenesten eller tabet, sendes videre til os forbrugere, som køber telefoni og internet hos udbyderne. Det er forskelligt hvad udbyderne betaler i leje, da det også afhænger af kvalitet og kapacitet, men den mellemregning er vel også ligegyldig for forbrugeren, som kun er interesseret i den regning han eller hun får. Den afhænger for så vidt også af den mængde telefoni og data som du bruger som forbruger, og her bliver der ikke skelnet mellem god og dårlig kvalitet, dårlig dækning eller langsomt internet. Her betaler forbrugerne samme pris uanset dækning eller kvalitet. Det er måske ikke helt fair, men sådan er virkeligheden i dag.

Teleselskaberne tilbyder forbrugerne telefoni, sms, mms og mobilt bredbånd. Disse ydelser er vildt populære hos stort set alle danskere, og de bliver brugt meget flittigt. siden indførelsen af mobiltelefoni i Danmark er forbruget kun steget år for år. Det er nu især forbruget af det mobile bredbånd som er eksploderet, men de øvrige services er også godt med. Danskernes hang til de sociale medier på internettet er steget voldsomt, og det betyder også, at de er online som aldrig før. Det gælder hjemme i sofaen på computeren eller tabletten, men også døgnets øvrige timer via mobiltelefonen eller smartphonen. Danskerne er online døgnet rundt, og det vil blive endnu mere i fremtiden, det er alle eksperter enige i. Det skyldes jo også, at flere ting bliver internetbaseret, som for eksempel handel, bankforretning, spillevirksomhed, radio, tv, biograf med mere. alle de nye ting som bliver internetbaserede vil også kræve bedre mobilt bredbånd, både i form af bedre dækning, men også i forhold til hastigheden. Derfor er man allerede i gang med at få det nye 5G netværk på skinner, så hastigheden på det mobile bredbånd bliver langt hurtigere end det 4G net som flere har i dag.

Er du kunde og har et behov for mobiltelefoni, så kan du købe et abonnement hos en teleudbyder, og det består af et sim kort, et telefonnummer, og en online profil, hvor du kan logge på, betale, se dine regninger og forbrug med mere. Det er enkelt og nemt, og du har et fint overblik over alting. Det abonnement du vælger at købe er som regel gratis i oprettelse, men så koster en månedlig pris, som afhænger af dit forbrug. Når måneden er ovre, så sender teleselskabet dig en regning, og oftest betales den automatisk i din bank. Denne form for afregning er helt klassisk, og afhænger af dit samlede forbrug. Det er den klassiske abonnementstype som de fleste kender. Den er ved at uddø til fordel for de nye og mere smarte løsninger. De er i mange henseender også billigere end de gamle abonnementer, men det kommer lidt an på sammensætningen af dit forbrug.

De gamle klassiske abonnementer er afløst af det som kaldes for mobilpakker, og de kan være sammensat på mange forskellige måder, og med mange typer af indhold. De fleste teleselskaber har taget de nye mobilpakker til sig, og det har kunderne også. De er lynhurtigt blevet vældig populære, og de afspejler også kundernes ønsker om mere fleksibilitet og større valgfrihed. De steder hvor de klassiske abonnementer stadig findes, er blandt andet på erhvervsområdet, hvor mange virksomheder stadig er på de traditionelle abonnementer, og hvor der stadig afregnes med forbrugsopgørelser og for eksempel minutpriser på tale, forbrug af sms, og forbrug på MB data. Det er ikke i teleselskabernes interesse, at skifte disse abonnementer ud med de nye pakker, for de tjener noget mere på de klassiske løsninger. Flere og flere virksomheder har dog fået øjnene op for de smarte mobilpakker, og de vil helt sikkert også skifte i nær fremtid.

Teleselskaberne deler altså deres kunder op i grupper, og de to store er privat og erhverv. Derefter har de mindre kategorier for erhverv, for eksempel export og import, stor virksomhed og mindre virksomhed og så videre. Privatkunder deles op i for eksempel familie og single, unge og ældre og så videre. Teleselskaberne bruger denne opdeling til at udvikle produkter eller løsninger som er særligt attraktive for disse grupper, sådan at de har størst mulig fordel af dem, både i forhold til kunden og dem selv, i forhold til økonomi eller den gode forretning for teleselskabet. Nye produkter fra teleselskaberne udvikles altså for at tilpasse løsningerne til kunderne, og jo bedre løsninger der findes i et selskabs produktpakke, jo flere kunder får det. Der er mange kunder, og der er kamp om dem på alle områder. Derfor er produktudvikling en utrolig vigtig del af teleselskabernes forretning. Er man ikke med på det, så mister man fodfæste og mange kunder.

Efter liberaliseringen af markedet, og at der er kommet rigtig mange nye selskaber på banen, så har konkurrencen været ret hård på markedet. De mange nye selskaber er kommet med helt nye ideer til, hvordan kunderne skulle serviceres, og de har udviklet helt nye typer af produkter til markedet. Et eksempel på dette, er at nogle nye selskaber i dag prøver, at få gratis telefoni eller internet til kunderne. Det skal ske ved reklamefinansiering, og så vil du få trukket noget fra din regning, hvis du ser reklamer. Det er bare et af mange eksempler på, at udviklingen på telemarkedet går hurtig, og det ikke er til at sige, hvad der kommer i morgen. Der vil komme helt nye produkter og løsninger, for kampen om de populære mobilpakker, hvor alt er inkluderet, er ikke helt færdig endnu, og derfor vil der komme nye ting eller services i pakkerne, så der bliver en god grund til at skifte teleselskab.

Kunderne er vilde med konkurrencen på markedet, for det giver dem bedre og billigere telefoni og mobilt internet. Det giver også kunderne flere specielle muligheder, som for eksempel musiktjeneste i deres abonnement. Det er især de unge helt vilde med. Det er også i denne gruppe, at teleselskaberne slås mest om kunderne. I gamle dage var det forældrene som bestemte hvilket abonnement de unge skulle have, men det gør de ikke længere. Det er de unge selv som beslutter og vælger abonnement, og det er de helt bevidste om. Hvis du spørger en ung om mobilabonnementer, så ved vedkommende en hel masse om emnet, og det var ikke sådan før i tiden. De unge ved godt hvad de vil have, og teleselskaberne forsøger ihærdigt at efterkomme de mange ønsker og krav. Det er høje krav, for de unge vil have hele pakken, og de vil have ubegrænset internet, så de ikke skal tænke på at bruge for meget eller for lidt. Det må heller ikke koste ret meget, når det gælder de unge, men hvis de kan få hele pakken, og så betale sig fra ekstraregninger med mere, så vil de hellere betale 300 om måneden for en komplet pakke uden begrænsninger, i stedet for en pakke til 200 kroner, hvor de skal holde øje med deres forbrug. Det gider de unge ikke at bøvle med.

Det er altså teleselskabernes største opgave at have de rigtige løsninger og produkter til kunderne hele tiden, og de skal hver især forsøge, at gøre sig mere attraktive end konkurrenterne. Det sker på rigtig mange fronter i dag, både i form af anderledes produkter og løsninger, og på priskonkurrencen. Det er også en af årsagerne til at de populære mobilpakker er kommet på markedet. Kunderne vil have enkelthed og fleksibilitet, så de ikke skal have for meget bøvl med deres abonnementer. Før i tiden skulle forbrugerne selv holde styr på forbrug og passe på, at regningen ikke løb løbsk. Det er meget nemmere med mobilpakkerne i dag. Teleselskaberne udbyder altså mange forskellige pakkeløsninger, som kunderne eller forbrugerne kan vælge mellem, og selv om de ser ret ens ud, så er de det ikke helt alligevel. Der kan være stor forskel på pakkernes indhold, og det er her, at man som forbruger skal være vågen. Det er her, at forskellen kan gøre, at man får lige det mere i sin mobilpakke, uden at betale ekstra for det.

Teleselskabernes mobilpakker har forskelligt indhold. De har alle taletid, sms, mms og de fleste også internet. Men der findes mobilpakker på markedet, som for eksempel kun indeholder tale og sms, og det er for de kunder som kun bruger deres telefon til at ringe med, og sende en sms i ny og næ. Til gengæld så er der ovre i den anden grøft, pakker som indeholder rigtig mange services. Et selskab har for eksempel tale, sms,mms, internet og adgang til magasiner, ugeblade, nyheder, musiktjeneste, spil og meget mere. Hele mobilpakken for et og samme beløb hver måned. Det er enkelt og nemt for forbrugerne, og der kommer ingen ekstra regninger på for eksempel for meget forbrug. Det er smart, og kunderne er vilde med flere muligheder og flere tjenester som de har adgang til fra deres mobiltelefon eller smartphone. Det er også den vej udviklingen går hos de andre teleselskaber. Flere og flere vælger at tilknytte ekstra services til deres pakker, og et af de vigtigste parametre for kunderne, nemlig prisen, den bliver lavere og lavere, eller også får du flere tjenester inkluderet til samme pris.

Det samme omtalte teleselskab har også en helt anden attraktiv ting i deres pakke, nemlig fri tale, fri sms, og fri data. Alt er inkluderet. Prisen for det hele er under 200 kroner om måneden, og det er måske det bedste tilbud på markedet lige for tiden. Det handler så også om de leverer en god kvalitet og dækning for deres kunder, og det gør de også. Det skal lige understreges, at de er meget nye på markedet, og det derfor ikke kan konkluderes, at det er et holdbart produkt i længden, men rent konkurrencemæssigt, så er de en smule foran de andre teleselskaber.

Selvom dette teleselskab er en smule foran på point lige nu, så er de andre selskaber på markedet meget gode til at svare igen med nye produkter som ligner lidt. Markedet går i retning af fri tale, sms,mms og data, og inden ret længe vil det være på de fleste selskabers hylder. Det næste bliver helt sikkert tilbud om flere ekstra ydelser, flere tjenester og rabatklubber med mere, som kan tiltrække kundernes opmærksomhed. Nogle teleselskaber går med tanker om helt gratis tjenester, hvor der laves partnerskabsaftaler med for eksempel virksomheder. Det er måske ikke lige om hjørnet, men selskaberne forbereder sig hele tiden til modtræk til konkurrenternes tilbud, så de ikke mister for mange kunder. Forestil dig, at hver gang du handler i for eksempel Netto, som også er teleudbyder, at du får tanket op hver gang du handler varer. Handler du for 1.000 kroner, så får du 50 kroner på din mobilkonto. Det er den slags scenarier som eksperter ser ude i fremtiden.

Det er de store selskaber som mister de fleste kunder for tiden, og det skyldes især, at de ikke har været hurtige nok til at omstille sig til de nye tider, og til kundernes krav om gode priser og meget trafik. De store selskaber, som også har været spillere på markedet i længst tid, har problemer med at overbevise deres kunder om, at de ikke betaler for meget for deres abonnementer. Det er en svær øvelse, da det er åbenlyst, at de nye selskaber har langt bedre priser på deres produkter. Kunderne hos de store selskaber spørger sig selv, hvorfor har de ikke ringet til mig, og sagt, at de har et bedre tilbud nu, og at de vil lave mit abonnement om med det samme? Det er jo fordi, at selskaberne tjener mere på de gamle abonnementer end på de nye. Så den service får kunderne ikke, og det betyder, at kundernes loyalitet kan ligge på et meget lille sted, i forhold til deres teleselskab, og derfor skifter de til andre og bedre forhold eller vilkår. Det er enkelt og ligetil for de fleste, bare ikke for de store selskaber. De skal jo nok komme efter det, og få omstillet sig markedets præmisser med tiden, men jo længere tid der går, jo flere kunder mister de, til de nye og friske teleselskaber, som har hørt på kundernes krav, og som leverer det som bliver efterspurgt.

Er du som kunde i tvivl om noget vedrørende dit mobilabonnement, så kan du ringe til dit selskab, og høre om du kan få bedre vilkår. Måske har du gennem årtier haft det samme selskab og betalt det samme for dit abonnement, og ikke har været klar over, hvordan markedet har ændret sig, og at du måske kunne have fået langt bedre vilkår i et andet selskab. Du er måske en af de få loyale telekunder som er tilbage i landet, og er helt tryg ved, at du får det bedste produkt til den bedste pris. Sådan er det bare ikke længere. Alle teleselskaber har i princippet samme høje kvalitet, med meget få undtagelser – læs yderområderne, og de har alle mulighed for at tilbyde kunderne det samme, og til nogenlunde samme priser. Den pris som teleselskaberne betaler for at leje sig ind på netværkene er stort set den samme for alle, og de kan derfor alle få en god og stabil økonomi ud af deres forretning.

Du kan som kunde vælge mellem over 50 teleselskaber og der er frit valg. Det du skal gøre er, at finde ud af, hvad du har behov for i forhold til dit forbrug af taletid, sms, mms og dit dataforbrug. Når du har et overblik over dette, så kan du søge efter de selskaber som har den bedste dækning i dit område. Dækningen kan være afgørende i forhold til, hvordan du oplever kvaliteten af både telefoni og internet. Hvis dækningen ikke er optimal der hvor du bor, så kan din mobile internetforbindelse være af så dårlig kvalitet, at det bliver et mareridt at bruge det. Det gælder både i forhold til hastighed og i forhold til kapaciteten. De gamle master som ikke udsender mere end 2G signaler er ikke blevet udskiftet i mange områder, og du vil så ikke kunne streame musik eller film med sådan en forbindelse. Derfor skal du vælge de udbydere som har den bedste dækning, og som har både 3G og 4G dækning. Med 3G hastighed er det muligt at streame film for eksempel, men der vil kunne opleves stop og hakker i film og lyd. Det meste optimale er 4G, også selvom signalet er ret svagt, for eksempel kun en eller to bjælker på din enhed, så vil du få en ret god kvalitet uden hakker og stop.

Når du har afsøgt teleselskabernes dækningskort, og fundet de selskaber med den bedste dækning, så kan du også lige høre dine naboer, hvad de bruger, og hvilke oplevelser de har. Er du klar over hvad du skal gå efter i forhold til dækning, så skal du til at sammenligne de priser som teleselskaberne har, og hvilke andre ydelser eller services de tilbyder, som du måske godt kunne bruge. Hvis du for eksempel har 3 selskaber som bruger det samme gode netværk, så har du noget at vælge imellem. Her er dit behov det allervigtigste. Hvor meget taler du i din mobiltelefon hver måned, hvor mange sms eller mms sender du, og har du brug for lidt eller meget data? Har du styr på det, så kan du kigge på de mange forskellig løsninger som findes hos de forskellige selskaber. De fleste forbrugere vælger en mobilpakke, som matcher deres månedlige behov, for på den måde kender de deres regning hver måned, og der kommer ikke noget ekstra oveni. Det er selvfølgelig op til dig selv, men du får de billigste løsninger på den måde.

Skal du have et standardprodukt, som for eksempel en mobilpakke med 10 timers tale, fri sms og mms, og 20 GB data, så kan du godt får det for mellem 100 og 150 kroner om måneden hos de fleste teleselskaber. Det er en meget fair pris, og du får meget for pengene. Skal du have mere tale og ikke så meget data, så kan du hos de fleste teleselskaber “geare” op og ned for dit forbrug på alle områder, og så alligevel ramme de 100 til 150 kroner om måneden. Du kan for eksempel vælge kun 5 timers tale, og så 30 GB data i stedet. På den måde er teleselskaberne, eller mange af dem, blevet meget mere kundeorienteret og fleksible, i forhold til den enkelte kundes forbrug. Det er en kæmpe fordel for dig som kunde, at du selv kan bestemme så meget over dit abonnement, og på den måde også selv bestemme prisen på din telefoni og dit mobile internet.

Der hvor det bliver lidt mere bøvlet eller besværligt, er hvis du som kunde ønsker rigtig meget data. Ikke mange af teleselskaberne er helt fremme der endnu. De højeste mængder data i standardpakkerne ligger på 30 til 50 GB, og det er for lidt for rigtig mange forbrugere. Det er dem som streamer musik og film, eller som spiller tunge spil på deres smartphone. Typisk vil du hos nogle enkelte selskaber kunne købe en ekstra datapakke oveni den standard du har, og så for eksempel nå op på 60 til 80 GB pr. måned, og det er også lige i underkanten. Hvis du tilkøber en ekstra datapakke på for eksempel 30 GB, så koster mellem 100 og 200 kroner, alt efter hvilket selskab du vælger. Altså er det muligt, at få en pakke med 10 timers tale, fri sms og mms, og 60 GB data for bare 200 kroner om måneden. Det er ret billigt, men så er der stadig begrænsning på data. Hos et andet selskab bliver du tilbudt alt frit uden begrænsninger, og så får du adgang til mange ekstra muligheder som for eksempel aviser, ugeblade, magasiner, musik, spil og meget mere, for under 200 kroner. Det er jo en smule bedre en den nævnte standardpakke plus tilkøb, for der får du ikke de mange ekstra services med i købet. Har du ikke behov for de ekstra ydelser, så er det heller ikke det som skal afgøre, hvilket teleselskab du skal vælge.

De billigste abonnementer på markedet ligger på mellem 50 og 100 kroner pr. måned. Du kan for eksempel få en mobilpakke med 5 GB data, fri sms, mms og 5 timers tale for bare 79 kroner. det er utroligt billigt, og der er flere selskaber som ligger i dette prisleje. det er de nye selskaber som er billigst, og de gamle som er dyrest, når man kigger på lige denne pakkeløsning. der er mange penge at spare for dig som forbruger ved at vælge et af de nye selskaber, og kan du holde dig indenfor deres grænser i forhold til dit forbrug, så kan du spare mellem 75 og 150 kroner, hvis du vælger denne form for løsning. det er mange penge om året, som du kan bruge til noget andet og meget sjovere. Hvis du tænker, at der er en fornuftig grund til at de dyre selskaber har sat deres priser sådan, så tager du fejl. Kvaliteten af de produkter som er på markedet i dag, er stort set ens, dog som som tidligere beskrevet, undtagen de yderområder, hvor der ikke er placeret nye master med bedre signal og høj ydeevne. Her må du, hvis du bor der, væbne dig med tålmodighed, og håbe, at teleselskaberne, her netværksoperatørerne, får sat flere og bedre master op.

Når du har fundet det bedste tilbud for dig, så har du flere forskellige muligheder for at vælge betalingsform. det kan godt være, at den udbyder som du har fundet ikke lige matcher dit behov i den retning, men de fleste giver dig som kunde mulighed for at betale hver måned med dit kreditkort inde på deres hjemmeside. De nye selskaber er dem som har de mest fleksible ordninger, og de gamle holder sig stadig til den klassiske regning, hvor du trækkes for et beløb hver måned på din bankkonto. Det kan du også vælge med de nye selskaber, men de giver dig flere muligheder, og du kan for eksempel vælge at tanke din konto op selv – med kreditkort, eller hvis du vil købe en voucher i en butik med kode, så kan du tanke op via sms. Det er smart og hurtigt, og hvis du gerne vil beholde den mulighed, så skal du lige tjekke om du ved at skifte selskab, også har den mulighed. At pengene bliver trukket automatisk på din konto gør vel i og for sig ikke noget, men hvis du ikke vil have det, så er der mange andre muligheder hos selskaberne. Det er bare at undersøge om det muligt.

Teleselskaberne i Danmark er godt i gang med at koble nye løsninger eller ydelser til deres abonnementer. Det findes allerede i dag, men det er kun få selskaber som har tilkøb eller ekstra tjenester på deres mobilpakker. Er du ung og har meget brug for musik og film tjenester, så findes der udbydere som inkluderer det i deres standardpakker, mens andre har det som et tilkøb, og så kan det godt blive en dyr affære for dig som kunde. Du skal kigge godt efter hos teleselskaberne, og se, hvad de har at byde på, og så vælge det abonnement som matcher dine krav eller behov. Det er nok mest dit dataforbrug som du som ung tænker på, og hvis du ser film og hører musik på din mobiltelefon eller smartphone, så vil du helt sikkert have et stort behov for en masse mængde data. Udover det, så skal du også have den bedste og hurtigste forbindelse, for ellers kan det være ligegyldigt med alle de mange ekstra services du bruger. De kræver for det meste 4G netværk, og det er jo ikke helt udbygget endnu. Når du søger efter den bedste udbyder for dig på internettet, så er der mange udbydere at undersøge. Vi har gjort det en del lettere for dig, så du nemmere kan overskue de mange udbydere, deres produkter og priser. Her kan du sammenligne alle udbyderne med hinanden, og finde lige den pakkeløsning du kan bruge.

Her på Ekonomi.dk skal du ikke bruge ret meget tid på at sammenligne teleselskaberne, for vi har udvalgt de bedste bud på gode og stabile løsninger, som matcher de flestes behov og krav. Vi kan anbefale alle de udvalgte udbydere, så det er op til dig, at vurdere hvad du har behov for, og så selvfølgelig vælge det billigste abonnement. Jo mere du kan spare på din telefoni, jo mere har du råd til meget andet. Vi kan garantere dig, at selvom du finder et billigt abonnement, så er det ikke automatisk ensbetydende med, at kvaliteten er ringere. Du kan sagtens vælge billig telefoni og samtidig have en super kvalitet, for det hænger ikke altid sammen, som med mange andre produkter. Du betaler for en pakke som indeholder en eller flere ydelser, og kvaliteten afhænger af de masteforhold som er gældende for det enkelte selskab. Bor du i et yderområde med dårlig dækning, så er det generelt dårligt for alle forbrugere der, mens de kunder eller forbrugere, der bor i byerne, de har langt bedre kvalitet.

Uanset hvad du vælger af abonnement i dag, så kan du skifte lige hvornår du vil. De fleste selskaber har ikke bindinger til deres abonnementer længere. det har ellers været ret normalt, at du ikke kunne skifte selskab før der var gået 6 måneder. Sådan er det ikke længere, og det er godt for konkurrencen, og det holder udbyderne skarpe, både på deres produkter og priser. Du kan altså skifte til en ny udbyder når du vil, men vil du beholde dit nuværende nummer, så skal du være opmærksom på, at det tager cirka en måned at skifte. Det nye selskab skal opsige dit nuværende abonnement, og de skal sende dig et nyt sim kort, og her med det samme nummer som du har. Det er lidt mere besværligt, for der skal teknikere ind i billedet, og koble dig af som bruger et sted i en central, og over til en ny. Hvis du er ligeglad med dit telefonnummer og bare vil skifte så hurtigt som muligt, så kan du skifte med det samme.

Her på ekonomi.dk har vi tidligere nævnt eller omtalt taletidskort eller pakker, hvor du for eksempel i et supermarked, på en tankstation eller i en kiosk, kan købe en taletidspakke. Her er der et sim kort med tilhørende nummer, og sætter du det i din telefon, så virker det med det samme. Ingen ventetid og et skifte lige nu og her. Du skal selv opsige det gamle abonnement og nummer hos den tidligere udbyder, og det vil de gerne have på skrift, eller via deres hjemmeside. Der kan være selskaber som har en måneds opsigelse, men de fleste stopper abonnementet med det samme, og udbetaler dig dit tilgodehavende, hvis du har det. Køber du en taletidspakke, så skal du huske at købe lidt ekstra taletid, da det ikke er normalt, at der følger mere end ti minutters tale med grundpakken.

Sådan gør du når du skal skifte teleselskab via vores side. Tjek vores liste med udbydere, og find dem som du lige med et glimt kan se, at de matcher nogenlunde med de krav og behov du har. Klik ind på hver af deres sider, og tjek hvilken netværksoperatør de anvender. Det betyder, at du skal tjekke hvilken dækning de tilbyder i dit område, og der skal du finde et dækningskort hos udbyderen, så du kan se om kvaliteten og hastigheden er ok, der hvor du bor. Er det ok, så skal du finde udbydere som benytter samme netværk og master, og nu kan du sammenligne deres pakker, produkter og priser. Du har naturligvis selv en fornemmelse af dit behov, og det gør ikke noget, hvis du over-matcher det en smule, for du vil helt sikkert øge dit forbrug en smule i fremtiden. Det er i hvert fald det som eksperterne forudsiger. Det skyldes jo også, at for eksempel billedkvaliteten på tv og film bliver væsentlig bedre fremover, når alle skal producere i 4K kvalitet. Det vil kræve, at du har en større mængde data til rådighed på dit abonnement. Når du ser en film på nettet i dag på 1,5 time, så bruger du cirka 1,5 GB data på det, og i fremtiden vil en 4K kvalitet bruge 3 gange så meget cirka. Derfor skal du overveje at fremtidssikre dit abonnement en smule, så der er lidt i overskud på datasiden. Det samme gælder for din taletid og forbrug af sms og mms. Forventer du at skulle tale lidt mere med tiden, så skal du sætte din grænse lidt højere.

Selvom du vælger en løsning nu her via vores side, så giver de fleste teleselskaber dig mulighed for at opgradere eller nedgradere dit nuværende abonnement, så du løbende kan tilpasse dit behov. Det er som regel gratis, og du overfører din saldo til det nye abonnement, eller det gør selskabets digitale platform. Du kan altså opjustere dit behov fra for eksempel 5 timers tale, fri sms, mms og 20 GB data til for eksempel 10 timers tale, fri sms, mms og 30 GB data. På den måde findes der i realiteten en fortrydelsesret hos alle selskaber, og det betyder, at du hurtigt kan ændre dit abonnement, og dermed undgå at overskride dine nuværende grænser på dit forbrug, og dermed undgå at selskabet trækker ekstra penge på din saldo. Det kan nemlig blive lidt dyrt, hvis du overskrider dine forbrugsgrænser, for så bliver der afregnet for ekstra minutter, ekstra MB, og det skal du undgå.

Det er som skrevet utroligt nemt at skifte sit mobilabonnement her via vores side, når først du har fundet en udbyder som matcher dine behov. Det er nemt, og det kræver ikke noget af dig, da den nye udbyder vil sørge for at du bliver afmeldt hos din nuværende udbyder. Det er som regel gratis at flytte til et andet selskab, men tjek det for en sikkerhed skyld, da enkelte selskaber godt kan kræve dig for et oprettelsesgebyr. Selskaberne har udgifter i forbindelse med flytninger, men de tjener jo også på den nye kunde.

Her på Ekonomi.dk anbefaler vi alle forbrugere at holde sig ajour med markedet, og i ny og næ undersøge, om der er kommet nye tilbud eller ydelser til, som kan være interessante. Der sker hele tiden noget nyt i telebranchen, og den konkurrence som findes på markedet, presser teleselskaberne til at være på tæerne hele tiden, for ellers mister de kunder og fodfæste. Det er godt for dig som forbruger, for så får du den bedste løsning til den bedste pris. Det er jo det som det handler om for de fleste forbrugere, og det gælder helt sikkert også dig. Tjek priser og vilkår indimellem, og hvis du falder over noget som er bedre end de du har nu, så husk at det er meget nemt at skifte og uden besvær for dig som kunde. Du kan altid finde herind på siden, for vi holder også vores besøgende opdaterede hele tiden. På den måde kan du som forbruger være sikker på, at vi har de bedste produkter og løsninger, når det handler om telefoni og mobilt internet.