THIS IS
SPARTA

Telefonabonnement

Der er stor forskel på priserne på telefonabonnementer. Sammenlign priserne med Ekonomi.dk og spar mange penge på dit telefonabonnement.
 
 

Telefonabonnement — Den komplette guide

De fleste kender til begrebet telefonabonnement, og begrebet dækker over en service som man abonnerer på, altså betaler til hver måned, og så får man adgang til en service eller tjeneste. I gamle dage, når det handlede om telefoni, så betalte men en fast pris for bare at have et telefonnummer og så skulle man betale for antal minutter eller sekunder som man talte i telefon. Der var endda også en lille afgift på hvert opkald. Samlet kunne et telefonabonnement godt blive er en ret dyr fornøjelse. I dag er et telefonabonnement noget helt andet, men der findes dog stadig nogle som har de lidt ældre abonnementstyper, hvor det koster mange penge at have telefon og at tale. De nye telefonabonnementer er meget anderledes skruet sammen, og et telefonabonnement er i dag mere en produktpakke, hvor der er indeholdt en række forskellige services eller tjenester, som du kan gøre brug af som telekunde. Har du for eksempel et abonnement som koster 199 kroner pr. måned, så kan det for eksempel indeholde gratis tale, gratis sms og mms, og så et vist antal GB i dataforbrug.

De fleste har et mobilabonnement som dækker deres telefoni på deres mobiltelefon, og det gamle udtryk telefonabonnement er blevet til mobilabonnement, da det foregår på en mobiltelefon og ikke en fastnettelefon, eller telefon i daglig tale for 15 år siden. Bruger man ordet telefon i dag, så forudsætter de fleste, at det er en mobiltelefon man taler om, da det er det mest almindelige i Danmark. I denne artikel forudsætter vi også, at et telefonabonnement handler om mobiltelefoni, og mobilabonnementer. Et abonnement er altså en aftale mellem dig og en teleudbyder om, at teleudbyderen tilbyder dig en service eller tjeneste som du kan gøre brug af, og så betaler du en fastsat pris for dette abonnement. Et mobilabonnement i dag, er en produktpakke, som indeholder flere services eller tjenester, som du så betaler en pris for hver måned. Disse pakkers indhold kan variere en del fra udbyder til udbyder, og priserne varierer også en hel del. Du kan for eksempel købe et telefonabonnement til 249 kroner om måneden, og så er alt inkluderet når det gælder forbrug – tale, sms, mms, og datatrafik. De nye abonnementer er også mere overskuelige i dag end tidligere, og de regninger eller faktura man modtager er meget mere brugervenlige. I gamle dage fik man en specifikation af månedens forbrug, hvor hvert et sekund var skrevet på regningen. Det sker ikke længere. Et opkald bestod tidligere af: en fast månedlig afgift for dit nummer, en opkaldsafgift ved alle opkald, og så blev hvert sekund eller minut afregnet med en minuttakst. Alt det stod på regningen hver måned eller kvartal. Telefonabonnementet kunne også sagtens koste penge at åbne eller oprette, og så betalte man en oprettelsesafgift på for eksempel 200 kroner, hvor man så fik tildelt et nummer. Det blev ret ofte en meget dyr regning, og sammenlignet med tidligere og nu, så er priserne faldet en hel del.

Skal du have et telefonabonnement, så kan du gøre det online, for eksempel her på Ekonomi.dk hvor vi har listet en række udbydere op, som du kan vælge mellem. Alle udbydere har tilbud på pakker eller løsninger som indeholder forskellige services eller tjenester som du måske har brug for. Når du skal vælge abonnement, så skal du vide lidt om hvad du forventer at skulle bruge i løbet af en måned, og så er det mere reglen end undtagelsen, at du betaler en fast pris hver måned, og så medfølger der et eller andet forbrug som du kan bruge i løbet af måneden.

Du skal søge efter et telefonabonnement som passer til dit behov, og her gælder det for eksempel om hvor meget du taler i din telefon hver måned i timer eller minutter, hvor mange sms og mms du sender, og endelig hvor meget data du bruger. Er du for eksempel meget på internettet, så skal din pakke eller din tjeneste indeholde adgang til en stor mængde datatrafik. Du skal først og fremmest kigge efter pakkernes indhold og ikke hvilken teleudbyder der har pakken eller produktet.

De forskellige telefonabonnementer som de mange teleudbydere tilbyder her på vores side, er meget forskellige, men du kan helt sikkert finde en type som passer dig. Bruger du ikke din telefon ret meget, så finder du hurtigt gode og billige telefonabonnementer, som du kan vælge til dit behov. skal du bruge din telefon rigtig meget, så kan du mellem vores udbydere på listen hurtigt finde nogle stykker som kan tilbyde dig ubegrænset tale, fri sms og mms, samt rigtig store mængder data, så du både kan streame musik og film på din telefon. De helt nye typer af abonnementer er produktpakker, hvor der er indeholdt en række ydelser eller services som du kan gøre brug af. Abonnementerne har typisk en begrænset mængde af tale, sms, mms og data, og skal du ringe til eller i udlandet, så gælder der lidt andre vilkår eller betingelser, som du også skal læse om, når du kommer ind på de forskellige udbyderes sider. Det er selvfølgelig altid vigtig, at du læser abonnementsvilkår grundigt igennem inden du tegner et nyt abonnement, ligesom det også er smart, at tjekke teleudbyderen dækning på mobilnettet i Danmark.

Mobilpakkerne eller det telefonabonnement du vælger skal passe til dit behov, og gerne en smule mere. Da der er begrænsninger på de forskellige pakker, så kan du nogle gange opleve, at du måske overskrider grænsen en måned, og så bliver du takseret ekstra penge for dit forbrug ud over det aftalte i pakken. Det er meget dyrt hvis overskrider den aftalte mængde tale for eksempel, så derfor er det smart at købe en pakke med 5 timers tale, hvis du plejer at bruge 4 timers tale. Så er du helt sikker på, at du har nok på din konto til dit forbrug. Det samme gælder for datatrafik for eksempel. Når du har fundet en pakke eller et produkt på vores liste, som passer til dit behov, så klikker du på udbyderen, og kommer ind på en tilmeldingsformular, hvor du skal skrive dine personlige oplysninger, og om du vil have et nyt nummer eller beholde dit gamle nummer. Det er meget nemt og ret hurtigt at udfylde denne formular, og det koster som regel ikke noget at oprette sig hos en ny udbyder, men desværre er der nogle udbydere som tager et oprettelsesgebyr, og det skal du være opmærksom på. Her på Ekonomi.dk anbefaler vi, at du finder en udbyder som tilbyder gratis tilmelding til en produktpakke eller telefonabonnement.

Ved du ikke helt hvad du skal vælge af abonnement, fordi du bare vil have en mobiltelefon der virker, og ikke selv har styr på, hvor meget du bruger din telefon, så kan du se dit aktuelle forbrug på din konto hos din nuværende udbyder. Det finder du ved at logge ind på din konto, og så slå dit forbrug op for den seneste måned. Her kan du få en fornemmelse af, hvad dit nye abonnement skal indeholde. Der kan være rigtig mange penge at spare ved at skifte til et nyt telefonabonnement, og de sparede penge kan du bruge til noget andet fornuftig, eller bruge det til at tilkøbe andre ydelser eller services som teleudbyderne tilbyder. Du kan for eksempel vælge at købe en adgang til en musiktjeneste.

Der er masser af teleudbydere på markedet i Danmark, og de arbejder med mange forskellige konceptet eller abonnementsformer. Derfor kan det være en god ide, at du tjekke dem igennem her vi vores side. Vi har en lang række med udbydere som tilbyder telefoni og tilhørende services, ydelser eller tjenester, og her kan du så vælge hvilken form for pakke eller produkt der passer dig bedst. Er det et billigt telefonabonnement du leder efter, så finder du det meget hurtigt her på siden. Der er nemlig mange forskellige priser, og søger du et abonnement til mellem 50 og 100 kroner pr. måned, så har de fleste udbydere sådan et produkt. Der er så forskel på, hvor meget du får for pengene, og der kan du meget tydeligt se, hvad de forskellige pakker indeholder, så du let og overskueligt kan vælge det bedste og billigste telefonabonnement. Er det ikke prisen som du går efter, men en pakke eller et abonnement med masser af indhold, så finder du også det meget nemt. Vi har nemlig gjort det ekstra let at være forbruger som leder efter de bedste tilbud her på siden, så du både kan spare masser af tid på din søgen, og sikkert også en hel del penge. Du kan typisk godt spare 50 til 100 kroner om måneden hvis du vælger det helt rigtige abonnement, og den gevinst er jo også rar at få. Der kan altså være stor forskel på priserne hos udbyderne selvom produktet eller mobilpakken indeholder præcis det samme.

Teleudbyderne her på siden er serviceudbydere og ikke netoperatører, og det betyder, at de lejer sig ind på netoperatørernes mobilnetværk, og så sælger de deres service videre til dig som kunde. De køber produktet til en pris og sælger det videre til dig for en anden pris. Den forskel der er i prisen, er deres fortjeneste. Jo mere en teleudbyder køber af netoperatøreren, jo bedre priser får han, så det gælder om at have mange kunder, så man kan købe sine services til en god pris. Teleudbyderne er derfor meget forskellige, og de har deres helt egen mission når det gælder telefoni. Nogle udbydere vil være de billigste, andre de bedste i forhold til ekstra services eller tjenester, og andre bare gode udbydere med en god mobildækning i hele landet. Er du ligeglad med alt det detaljerede omkring et telefonabonnement, så vælger du bare det som falder dig for her på vores liste.

Vi har nøje udvalgt teleudbyderne på vores liste, og gjort en del af sorteringsarbejdet for dig. Du kan selvfølgelig godt finde en ok teleudbyder på internettet som vi ikke har på listen, men dem vi har, dem kan vi stå inde for og de behandler deres kunder på en fair måde. Når du vælger abonnement så skal du ikke vælge ud fra teleudbyderen, men ud fra produktet du skal bruge. De mange teleudbydere kører på tre forskellige netværk, men der er for eksempel nogle der har TDC, 3 eller Telenor, og de tre operatører har forskellig dækning, men alle har huller i dækningen, så det som skal være afgørende for dig er, at det selskab du vælger, har en god dækning der hvor du bor eller hvor du skal bruge din telefon. Hvis der for eksempel er ti udbydere der har TDC dækning, så kan du vælge den billigste af dem, hvis TDC har bedste dækning i dit område, og er der ti på vores liste som bruge 3´s netværk, så kan du vælge den billigste af dem, hvis 3 har den bedste dækning i dit område.

Når du skal vælge telefonabonnement så er der mange faktorer du skal kigge på, og vi anbefaler, at du sætter dig en smule ind i det, for der kan være mange penge at spare, og du kan forbedre dit produkt og for eksempel få bedre dækning end den du har i dag. Det gælder nemlig om at vælge ud fra kvalitet, dækning, produktindhold og selvfølgelig prisen. Der er mange som vælger abonnement ud fra prisen på deres telefoni, og det er naturligvis meget fornuftigt, men ofte kan man få en bedre dækning, hvis man for eksempel skifter selskab. Der kan nemlig være store forskelle i dækningen hos de tre netværksoperatører, specielt lokalt. Det vil sige, at der hos et selskab sagtens kan være 4G dækning på en adresse, mens der hos en anden udbyder kun er 3G dækning. Før du overvejer at skifte selskab, så kan det være en god ide, at tale med naboer, for at høre hvad de har af erfaringer med deres abonnement eller udbyder.

Kvaliteten og dækningen er meget afgørende for dit valg af udbyder, og det kan du ikke lige se på vores liste her på siden, men hver enkel udbyder har et dækningskort, som viser, hvilken dækning der er i dit område, og det svinger en del fra udbyder til udbyder. Det er særligt ude på landet og i små byer, at dækningen er en del ringere end i storbyerne, og desværre er det netværksoperatørerne som har prioriteret på den måde, og dermed forsømmer landdistrikterne, når det handler om kvalitet og dækning. Har du i dag meget dårlig dækning, det vil sige at kvaliteten i din telefoni er så dårlig, at signalet falder ud, eller at stemmer bliver forvrænget, så kan du med fordel prøve at teste de andre udbyderes dækningskort. Betaler du for eksempel 200 kroner om måneden for noget der ikke virker særligt godt, så kan du sikkert både spare mange penge og få bedre kvalitet ved at skifte til en anden udbyder. Det gælder for dig som forbruger eller kunde, at få noget for pengene, og ikke smide penge efter dårlig kvalitet eller dækning.

Teleudbyderne kræver det samme i abonnement hos dig med dårlig dækning som ham med super dækning og 4G hastighed på internettet, og det er jo i princippet ikke helt fair. Det svarer til at du køber en vare i supermarkedet – en mælk, og den er dårligere end den som ham bag dig i køen får, men i betaler de samme 7 kroner for varen. Her er varen den samme kvalitet hele tiden for alle kunder, men sådan er det ikke med telefoni. Varen er ikke den samme for nogen kunder for kvaliteten svinger fra meter til meter, alt efter hvordan signalet og teleudbydernes signaler er.

Dit telefonabonnement består af et signal og et telefonnummer, og det sim kort du sætter i din telefon. Når du modtager et signal fra en telemast, så er signalet godt hvis du står lige ved masten, men med afstanden fra masten, så bliver signalet svagere. Når du kommer uden for mastens rækkevidde, så skulle det gerne være sådan, at din telefon fangede et nyt signal fra en anden mast. Det sker i de fleste tilfælde, men nogle steder, så er der lidt større afstand mellem masterne, og så går det ud over din kvalitet på din telefon. Dårlig kvalitet giver forvrængninger eller ekko i telefonen, og så er bredbåndssignalet også stærkt reduceret. Det mobile internet vil så ikke kunne udsende 4G hastighed til din telefon, og du kan for eksempel ikke streame musik og film.

Er du afhængig af at din kvalitet på telefoni og internet er helt i top, så skal du tjekke dit abonnement, og se om du kan får en bedre kvalitet for pengene. Du kan sagtens være heldig og finde en udbyder her på Ekonomi.dk, som både har bedre kvalitet, mere indhold, og så til måske kun 150 kroner om måneden, og så vil du kunne spare 50 kroner pr. måned. Der vil altså være store fordele ved at skifte telefonabonnement, hvis du bor i et særligt udsat område, hvor telesignalerne godt kan svinge meget fra udbyder til udbyder.

De produkter, telefonabonnementer eller mobilpakker som findes på markedet i dag de er lige til at sammenligne her på siden. Det smarte ved vores side er, at du kan sammenligne de forskellige teleselskabers produkter eller mobilpakker med hinanden, og så se de prisforskelle som der er på markedet. Det er selvfølgelig helt klart, at hvis du har den samme kvalitet, så vil du sikkert have det samme indhold til en lavere pris, men så enkelt er det heller ikke. De forskellige selskaber har også ekstra tjenester som enten indgår i pakkerne eller som du kan tilvælge. For eksempel kan du hos et selskab tilvælge en musiktjeneste til for eksempel 30 kroner om måneden, mens et andet selskab har det inkluderet i deres produktpakke. Du vælger jo helt selv, hvilket abonnement du vil have, og de tjenester som du føler at du har brug for, og det vi bare gør opmærksom på er, at du med fordel kan undersøge dine muligheder her på siden, sammenligne mobilpriser, og så vælge det bedste og billigste telefonabonnement.

Når du bruger lidt tid på at undersøge tingene her på siden, så vil du også opdage, at mange selskaber har taletidspakker og mobilpakker. En taletidspakke bliver ikke betragtet som et abonnement, da de ikke har dine personlige oplysninger. Det skal du give selskabet, hvis du vil have et telefonabonnement, og du skal normalt tilmelde dig en form for automatisk betalingsform, sådan at pengene bliver trukket fra din konto hver måned til den første. Det betyder, at du ikke skal tanke op i løbet af måneden som ved en taletidspakke, og at du ikke skal tænke på om der er penge på din konto. Det er smartere og lettere at styre når du har et rigtig abonnement. De forskellige teleselskabers abonnementer er for mange ret ens, men hvis man går lidt ned i detaljerne, så er de faktisk meget forskellige.

Du kan her på siden finde udbydere som tilbyder alt inklusiv i abonnementet. Fri tale og sms, fri mms og data. Det er selvfølgelig lidt dyrere end andre løsninger, men så behøver du ikke tænke på noget andet. Alt er inklusiv. Så findes der også udbydere som ud over fri tale, sms,mms og data, tilbyder ekstra tjenester som for eksempel boglån, musik og film streaming, aviser, magasiner og meget mere – inkluderet i deres telefonabonnement. Det er jo så ikke det billigste abonnement, men hvis du prøver at regne lidt på det, så ville telefoni delen ikke koste ret meget, da du for eksempel sparer penge på en avis, på 4 ugeblade i løbet af en måned, og det samme med de øvrige tjenester. Pointen er, at hvis du bruger din mobil rigtigt meget, så kan du også spare mange penge ved at får de ekstra tjenester med i dit abonnement, hvis det nogen som interesserer dig. Den slags løsninger vil vi se mange flere af i de kommende år, og andre selskaber vil følge trop med alle mulige ekstra ydelser, eller have det inkluderet i deres abonnementer.

Priserne på produkterne eller abonnementerne svinger så meget, at du kan få dem helt ned til 20 kroner pr. måned, hvor de billigste løsninger kun kan bruges til en times tale med mere. Det er altså abonnementer til dem som ikke har det store behov. Så finder du også en del abonnementer i mellemklassen, mellem 50 og 120 kroner som er for de fleste brugere eller kunder. Her kan du få masser af taletid, fri sms og mms, og så et begrænset datatrafik, typisk op til 30 GB, og det er faktisk meget fair priser. Her på siden finder du også de lidt dyrere løsninger, og her får du lidt mere taletid og data, og nogle af udbyderne har endda fri tale, sms, mms og data. Det betyder, at du skal betale et fast beløb hver måned, og så skal du ikke tænke på noget som helst. Disse abonnementer fås fra cirka 200 kroner og op til 500 kroner. Har du et vildt dataforbrug, så kan du også tilkøbe ekstra data, så du for eksempel kan komme op på 100 GB pr. måned, og så kan du streame løs hele tiden. Der er altså alle slags muligheder på vores liste, og til alles pengepung, det handler bare om at finde dem. Bruger du vores side til at sammenligne selskaber og priser, så kan du finde mange gode fordele for dig.

Hvis du ikke lige har opdaget det, så har mange teleselskaber tilføjet mange nye ydelser i deres produktpakker, og det handler blandt andet om hastigheder og musik og film med mere. Men der er selskaber som hele tiden udvider med nye spændende tiltag, og hvis du er til den slags ting eller ydelser, så skal du lede efter dem. Det er nogle af de nye selskaber på markedet, som er innovative, og som vil gøre en ekstra forskel på markedet, og det lykkes faktisk ret godt for dem. De vil give deres kunder telefoni med billige telefonabonnementer, og så en masse ekstra oplevelser. Det er kunderne vilde med, og særligt den yngre generation, som er vokset op med det, de vil bare have mere og mere i tasken når de handler, og det gælder også i forhold til deres mobilpakke. Inden længe ser vi også de første selskaber med en form for gratis telefoni i deres produktpakke, og så bliver der for alvor lukket op for en ny tid i telebranchen.

Produkter og priser i telebranchen vil ændre sig hele tiden i takt med mange flere teknologiske muligheder. Der er mange begrænsninger i dag, på grund af teknik, men når de med tiden bliver løst, så vil der åbne sig helt nye muligheder for kunderne. Som du allerede har set, så er betaling med mobiltelefonen lige så nemt som med et kreditkort, og inden ret længe så vil det blive endnu smartere. Forestil dig at du handler i Netto, og du selv scanner varerne ind i din telefon, og så er be betalt før du går ud. Ingen kassedame eller noget andet, kun dig selv og din indkøbsvogn. Det er fremtiden som banker på døren, og i telebranchen er der masser af nye muligheder for at få en lettere og sjovere hverdag.

Er du ligeglad med alle de smarte løsninger og bare vil have et helt traditionelt telefonabonnement, så kan du nemt få det. klik på udbyderens side, og send en flytning af nummer til dem. Det er meget nemt at skifte selskab i dag, og du skal ikke foretage dig noget selv. Den nye udbyder gør det hele for dig, da den blanket du har sendt til dem online, den giver dem lov til på dine vegne at flytte dit abonnement til dem. Du får så et nyt sim kort med det samme nummer som du har i dag, og cirka fire uger efter, så vil du få besked om, at du skal skifte dit sim kort ud i din telefon. Det er smart og hurtigt, og så kan du få bedre og måske billigere telefoni eller internet på din telefon.

Hvis det skal gå lidt hurtigere, så kan du skifte uden at beholde dit nuværende telefonnummer. så kan du skifte i løbet af få dage. Det tager kun den tid posten er om at bringe dit nye sim kort ud, og når det ankommer, så skifter du dit sim kort i telefonen med det nye, og så har du nu bedre og billigere telefoni.

Et telefonabonnement er et af de vigtigste abonnementer i danskernes liv. Telefonen bliver brugt som aldrig før, både til tale, sms, mms og datatrafik. Alle er på internettet hele tiden, er online på de sociale medier, ser film på Youtube eller på en af de store tv koncerner rundt om i verden. Mobiltelefonen er blevet til en smartphone, og det giver kunderne endnu flere muligheder, og det vil med tiden kræve endnu mere af teleselskaberne, blandt andet endnu hurtigere bredbånd til mobilen. Det er også på vej, og inden ret længe vil du kunne få 5G hastighed i dit telefonabonnement. Så åbner der sig endnu flere muligheder for kunderne og for teleselskaberne, og der bliver endnu skarpere konkurrence mellem udbyderne. Du skal som forbruger ikke forvente lavere priser på markedet end de er lige nu, men i stedet, at du får lidt mere for pengene. Ekstra tjenester, hurtigere hastighed på internettet, filmtjenester og mange flere. Snart vi de unge kunne spille de rigtig tunge spil på deres smartphones og hele 3D universet vil også blive endnu mere udbredt end det er i dag. Fremtiden er svær at spå om, men et er helt sikkert, smartphonen er kommet for at blive, og den bliver endnu smartere med tiden.

Vi håber her på Ekonomi.dk, at du føler dig lidt mere hjulpet af vores guide og beskrivelse af telefonien og de mange muligheder. Nu skal du selv vælge den bedste og billigste løsning for dig, så du føler at du får noget for pengene. Det finder du her på siden, og så skifter du bare dit telefonabonnement til en anden og bedre udbyder.