THIS IS
SPARTA

Mobilpriser

Vi sammenligner alle mobilpriser, så du ikke behøver kigge andre steder. Spar penge med tjenesten Ekonomi.dk.
 
 

Mobilpriser — Den komplette guide

Der er stor forskel på de mobilpriser der findes på markedet i Danmark. Der er mange teleselskaber, og de har hver deres måde at afregne med kunderne på. Man kan godt sige, at det er blevet noget lettere end i gamle dage, hvor alle kunder blev takseret for de antal sekunder eller minutter de brugte på at tale. Da sms beskeder blev en mulighed, så blev kunderne takseret pr. afsendt og modtaget sms, og der var også en opkaldsafgift pr. opkald. Det blev nøje specificeret ud på hver regning på papir, og så havde kunden en udførlig oversigt over forbrug, og det beløb som der var brugt for. I dag er det langt mere enkelt.

Meget få selskaber afregner på den måde, men hvis du for eksempel er ejer af en sms pakke på 1.000 sms pr. måned og du bruger 1.200 sms, så vil du blive takseret for de ekstra 200 sms, som overforbrug, og beløbet svinger fra selskab til selskab. Det samme gælder i øvrigt også for tale og data, at hvis du overforbruger i forhold til det som er inkluderet i din pakke, så bliver du opkrævet ekstra den måned. Det står med småt i alle de pakkeløsninger der findes på markedet. Til gengæld findes der aftaler, hvor du kan overføre ikke brugt tale, sms og data til næste måned, selvom det heller ikke er mange selskaber med den ordning.

Mobilpriser som vi kender dem i dag er også meget lavere end tidligere, og det er der mange grunde til, men selvfølgelig har konkurrencen noget med det at gøre. Siden liberaliseringen af markedet, har der været priskonkurrence, og selskaberne har virkeligt forsøgt at få kunderne til at skifte til billigere og bedre løsninger. Det er lykkedes for mange, mens andre selskaber enten har måtte lukke, eller lade sig opkøbe af andre selskaber. Det er de selskaber som i dag er på markedet i Danmark, og dem er der nogle stykker af. Mobilpriserne er faldet en del de sidste år, men ser nu ud til at have fundet et godt leje. Det er priser som kunderne synes er ok, selvom alle gerne vil spare flere penge, men til gengæld får man meget for pengene, eller gør man?

Desværre er der stadig en del danskere som ikke har den samme kvalitet og stabilitet i deres telefoni eller mobile bredbånd, som resten af deres medkunder. De betaler den samme pris for en pakke, men de har meget dårligere signal, og internetforbindelse er ikke mere end 2G. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at nogle kunder får en vare, mens andre en helt anden og dårligere, til samme pris. Det er politikerne i Danmark opmærksomme på, og prøver at presse teleselskaberne til at være mere flittige, når det gælder udbygning af telenettet i for eksempel yderområderne. Det er ofte her, at der ikke er gode forbindelser, og det er her, at der ikke er stabilt internet. Priserne er altså ikke et udtryk for stabilitet eller kvalitet, men som for eksempel pakkeløsningerne, mere en forbrugsafregning, hvor alt, til en vis grænse er inkluderet. Mobilpriserne er blevet lavere, og det betyder, at hvis du bor et sted hvor kvaliteten og dækningen er i top, så får du rigtigt meget for pengene, mens de der bor i nogle yderområder, de kaster penge i havet, og får ikke det som de burde have.

Det er selvfølgeligt svært for teleselskaber at differentiere kunderne i forhold til hvilken kvalitet man har, men det er set før at en bredbåndskunde har ringet til sin udbyder og fortalt at vedkommende kun har en hastighed på 20 MB/sekund, hvor selskabet har lovet 50 MB. Her har vedkommende fået reduktion i sin månedlige pris, så det burde også være muligt for telekunder. Men priserne er som de er, og generelt er de fair nok. Det koster mange penge at udbygge telenettet, og man kan spørge sig selv, om det kun er teleselskaberne som skal betale den regning. Vi er for eksempel allesammen med til at betale for udbygningen og opgraderingen af vores kloaknet i hele landet, over skatten, og det er i alles interesse.

Kunderne vil i hvert fald ikke betale mere for deres telefoni eller internet, men der en tendens til, at de gerne vil betale lidt mere for lidt mere. For eksempel kan man i nogle af markedets pakkeløsninger få ekstra ydelser eller oplevelser. En mobilpakke inklusiv musiktjeneste vil mange unge gerne betale ekstra for, og det samme gælder for for eksempel bøger, magasiner, aviser, spil med mere. Denne tendens vil helt sikkert brede sig til mange andre forskellige ydelser eller tjenester, og det er vel kun fantasien som sætter grænser for det. Helt nye teleselskaber vil forsøge sig med reklamefinansieret telefoni og internet, og så kan man spare på sin regning, hvis man vil se eller høre små reklameindslag på sin mobiltelefon eller smartphone. disse gratis løsninger eller til en vis grad, vil helt sikkert også blive udbredt, men det går nok ikke så hurtigt, som udviklingen inden for telebranchen i øvrigt. Allerede nu spår eksperter, at vi kan have den nye 5G teknologi i brug i Danmark i 2019. Her bliver 4 G erstattet med hastigheder der næsten 100 gange højere, og det vil give helt nye muligheder for telebranchen og deres kunder.

I dag kan du købe et mobilabonnement med musiktjeneste, bøger, magasiner, ugeblade med mere for bare lidt over 150 kroner, og så får man rigtigt meget for pengene, hvis man tænker på, at et ugeblad nemt kan koste 30 kroner om ugen. Det giver 120 om måneden, og så er der kun 30 kroner tilbage til telefoni og internet. Sådan bliver det ikke regnet ud, men kunderne kan spare mange penge ved et samlet  beløb som dette eksempel. Det er bare en af de mange eksempler på mobilpakker som findes på markedet i dag, for der er mange flere, og disse tillægsydelser som er inkluderet i din mobilpakke, gør at det bliver mere interessant for kunderne.

Priser og kvalitet hænger ikke sammen

Mobilpriser og kvalitet hænger ikke sammen som man ser med mange andre varer. Du betaler en fast pris hver måned, og så har du mere eller mindre dækning, og mere eller mindre hastighed, og det kommer an på hvor du befinder dig i landet, og den dækning som dit selskab yder i det område. Det svinger en helt del med dækningen i Danmark, og det er også forskelligt fra teleselskab til teleselskab, hvordan deres signaler er. Selvom der er tre netværksoperatører i Danmark, så har deres master forskellig placering, og deres udstyr er heller ikke det samme. Det betyder, at der er store forskelle på kvaliteten. Det betyder også, at et selskab eller en udbyder som har dårligere signal et sted i landet, i forhold til en anden udbyder, sagtens kan have et bedre signal og en højere kvalitet, et andet sted i landet. Mobilpriserne er altså ikke sat fast ved, hvor god en kvalitet du har på din mobiltelefon eller smartphone, men kun i forhold til den mængde trafik du har. Det er kvantiteten du betaler for, og ikke kvaliteten. Det er der mange som er modstandere af, særligt de mennesker som for eksempel bor i yderområderne i landet, hvor signalerne er ret dårlige. Her betaler de jo de samme mobilpriser som folk i byen med både top signal og hurtigt mobilt bredbånd.

Mobilpriserne takseres altså efter det forbrug som man har på sin mobiltelefon eller smartphone. Selskaberne tæller minutter når det gælder taletid, tæller antal sms du sender, og tæller antal MB som du bruger til data. Før i tiden talte  man også i sekunder og der var også tillagt en opkaldsafgift for hvert opkald man udførte. Det er heldigvis væk, og der er andre store forandringer på vej i telebranchen for tiden, og konkurrencen er de senere år blevet skærpet en hel del. Det har betydet mindre mobilpriser til kunderne, og lidt flere muligheder, hvad angår ekstra ydelser, og at for eksempel prisen på data er blevet væsentligt reduceret. Det er godt, for kunderne har fået øjnene op for brug af data, da de nu næsten altid er online. I gamle dage kunne det ikke lade sig gøre, for regningen ville lyde på en million pr. måned, mens at du i dag kan have et begrænset forbrug til en fast pris. På den måde får du ingen overraskelser når du ser din mobilregning. Dagens mobilpriser er også skruet sammen på en helt anden måde end tidligere. Det er blevet mere normalt, at købe en pakkeløsning hver måned, så du for eksempel vælger at købe 10 timers taletid, fri sms, 30 GB data til for eksempel 150 om måneden, og så skal du bare holde dit forbrug inden for disse grænser. Derfor er det vigtigt, at du har nogenlunde styr på hvor meget du bruger, og hvad du bruger det til. Er du ung og har du ikke brug for så meget taletid, men mere har brug for data til de sociale medier, musiktjenester, og film streaming, så skal du finde en løsning med masser af GB i pakken hver måned. Teleselskaberne i Danmark har masser at byde på, når det handler om at sammensætte sin egen mobilpakke, så dine mobilpriser ikke bliver så høje. Du kan nemt finde udbydernes priser på deres hjemmesider, og så kan du sammenligne deres pakker og priser med hinanden.

Mobilpriserne i de pakkeløsninger som er på markedet er faste priser med et fast aftalt forbrug på sms, tale og data i løbet af en måned. Er det et gab mellem den datamængde som udbyderne har i deres pakker, så har de fleste af dem en mulighed for at du kan tilkøbe flere GB pr. måned, for eksempel 20 kroner ekstra for 10 GB ekstra. Så finder du en pakke med 50 GB, og du skal bruge 100 GB pr. måned, fordi du ser mange film på din smartphone, så kan du slippe med 100 til 150 kroner ekstra om måneden. Det er faktisk ret smart, nemt og egentlig også en fair pris, sådan som tingene er lige nu. Teleselskaberne er meget pressede for tiden, og tjener ikke meget på deres ydelser. De er presset af konkurrence, men også af både regering og EU, som hele tiden stiller nye krav til selskaberne. Det kan være om investeringer i forhold til dækning og kvalitet, men også i forhold til mobilpriserne. EU har igennem de sidste ti år får reduceret og helt fjernet roaming afgiften på telefoni, og det har betydet store tab for selskaberne. Derfor har teleselskaberne også måtte lave tingene på en anden måde, og gjort det nemmere og billigere at være kunde. Der er skåret ned på kundeservice, og alt foregår via internettet. En automatisering, som både selskaber og kunder nu har vænnet sig til.

Der er stadig mange som mener at vores mobilpriser i Danmark er alt for høje, men faktisk ligger vi ret godt, når vi sammenligner os med andre lande omkring os, og Danmark er et land, når det handler om mobilpriser og telebranchen i det hele taget, som bliver set op til fra andre steder i verden. Så helt galt kan det ikke være. Særligt vores priser på data er gode set i forhold til andre steder. Du kan jo få et fint data abonnement med både tale og fri sms til 100 kroner, og det med 20 GB data. Det er billigt, og hvis dækningen, hastigheden og kvaliteten er i orden, så er det meget billigt. Hvis det er i et yderområde du bor, og du betaler 100 kroner for 20 GB data, hvor du kun har for eksempel 2G dækning, og dit telesignal er så ringe, at dine opkald bliver afbrudt, så er det alt for dyrt. Her skal du som bor i yderområdet i landet, gå ind og tjekke de dækningskort der findes på internettet, og så skal du tjekke samtlige udbydere, så du kan se, hvilket selskab der yder den bedste dækning med den højeste hastighed på data i dit område. Derefter så vælger du den pakke som du har behov for, og så skifter du om nødvendigt selskab. Så får du mobilpriser som passer til dit behov, og som forhåbentlig lever op til dine kvalitetskrav.

Hvad er kvalitet, dækning, hastighed, stabilitet?

Mobilpriserne har altid været vigtige for kunderne, og lige siden det kostede 10 kroner pr. minut i starten af mobiltelefonernes indtog på markedet, så har det været en af de vigtigste faktorer, når kunderne skulle vælge udbyder. I starten var der kun to udbydere i Danmark, men senere er flere kommet til, og markedet er blevet præget af stærk priskonkurrence. Mobilpriser er og har altid været sammensat af takster for henholdsvis opkald, tale, og senere sms og datatrafik. Sådan er det ikke helt længere. Opkaldsafgiften er helt væk, og afgiften for sms er også på vej ud, da flere selskaber inkluderer fri sms i deres pakkeløsninger. Mobilpriserne er blevet til mobilpakker hos de fleste selskaber, og en mobilpakke indeholder forskellige forbrugsmuligheder.

Du kan for eksempel tilmelde dig et abonnement, hvor pakken består af en mængde tale, sms, mms og data. Derudover er der selskaber som også tilbyder ekstra ydelser eller services, som for eksempel musik, bøger, magasiner med mere. Udviklingen går lynhurtigt, og flere nye forandringer er på vej. Nogle vil afprøve gratis abonnementer, som for eksempel er finansieret af reklamer med mere. En standard mobilpakke som udgør dagens mobilpriser kan være 5 timers tale, fri sms og mms, og 10 GB data. Alt efter hvilket selskab du vælger vil prisen på denne pakke koste mellem 89 og 150 kroner. Her ville de fleste i gamle dage have valgt pakken til 89 kroner helt automatisk, men flere og flere går ikke længere efter prisen, men mere efter kvaliteten, og det handler om dækning og hastighed på det mobile bredbånd.

Det kan sagtens være, at mobilpakken til 89 kroner er helt perfekt, men det afhænger af, hvor du bor, om signalet er kraftigt nok, og så handler det om, hvilket netværk du har adgang til. Er det 2 G, 3 G, eller det hurtige 4G netværk? Særligt folk med et stort behov for at kunne bruge det mobile bredbånd går efter at der er 4G dækning, og det er der stadig ikke alle steder endnu. Det er også forskelligt fra selskab til selskab, om du oplever afbrydelser i dine samtaler, for eksempel når du kører med tog. Nogle selskaber har en mildest talt dårlig dækning langs de danske togstrækninger, men så har de bedre hastigheder på bredbåndet i byerne. Derfor skal du som forbruger være meget opmærksom på, hvad dit behov er, og hvilke krav du stiller til den vare som du køber af teleudbyderen. Det er jo dig som kunde der betaler for varen, og dermed sætter dagsordenen for din tilfredshed eller om du får opfyldt dine krav. Derfor skal du undersøge markedet, søge efter for eksempel dækningskort på internettet, så du kan se hvad de forskellige udbydere har eller kan tilbyde deres kunder.

På et dækningskort vil du tydeligt kunne se, hvor der står master i det danske landskab, og du vil kunne se om de understøtter 2 G, 3G, eller 4G. Selvfølgelig er disse kort vejledende, men så kan du også spørge naboer, om hvad de bruger, og om de er tilfredse. Du skal i hvert fald undgå, at du bruger et selskab som har dårlig dækning, og som ikke vil leve op til dine krav eller behov. Det er penge ud af vinduet.

Det er altså langt fra sikkert, at de dyreste mobilpakker, mobilpriser eller abonnementer er de bedste. Det skal du som forbruger vide. Der er ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet på telemarkedet. Det er den korte version. Den lange handler om, at du for eksempel kan købe en mobilpakke til 89 kroner om måneden, og så få både 4G dækning, et godt signal til telefoni, som gør, at du ikke får afbrudt samtaler, fordi du går en tur mens du taler i telefon, og en meget stabil og hurtig internetforbindelse. For 89 kroner om måneden! Det er enormt billigt, når man tænker på, at du får 10 GB data, fri sms, og 5 timers taletid for de penge. Der findes dog mobilpakker hvor mobilpriserne er noget mindre, men så er der også lidt mindre data og tale inkluderet. Trenden fortæller selskaberne, at der bliver behov for endnu mere data i mobil pakkerne i fremtiden, og at folk måske vil tale lidt mindre med hinanden.

Der findes også selskaber som stadig afregner deres mobilpriser lidt som i gamle dage, med taksering pr. sms og pr. minut, men de er sjældne og kan blive meget dyre for kunderne. Disse løsninger er på vej ud, og hvis du har sådan et abonnement, så skift det ud hurtigst muligt. Er det fordi du ikke har det store behov, og kun bruger din mobiltelefon til når børnene og børnebørnene ringer, så kan du får en pakke som kun koster 25 til 49 kroner om måneden, og så kan der blive råd til en ekstra tur til banko hver måned. Det er nemt at skifte udbyder, og hvis du synes det er besværligt, det med internettet, så få en til at hjælpe dig. Det er gratis, og du får et bedre og billigere abonnement. Du kan selvfølgelig beholde dit nummer.

Du kan til enhver tid skifte dit abonnement ud med et andet, og du kan skifte udbyder så let som ingenting. Du skal bare udfylde en blanket på en ny udbyders hjemmeside, og så klarer de resten for dig. De opsiger det gamle abonnement, og du får tilsendt et nyt sim kort, og det skal du sætte i, når du får besked på det. Du kan spare en del penge ved at skifte, og så kan du, hvis du har undersøgt dækningskortene, måske også få langt bedre dækning på din telefon. Du har måske ikke brug for internettet så meget, men også her vil du kunne få bedre dækning og langt hurtigere mobilt bredbånd, og så til en meget bedre pris. Mobilpriser er noget mange går op i, men i fremtiden vil det helt sikkert handle meget mere og datatrafik, og de mange ekstra ydelser og tjenester som følger med mobilpakken.

Se og hør kender de fleste som et af landets største ugeblade, Euroman kender mange som et af de førende mande magasiner, og Børsen kender mange forretningsfolk. Disse blade og mange flere kan du som telekunde få med i pakken, hvis du vælger en bestemt udbyder. Hos andre selskaber er det musiktjenester og film streaming som er blevet en del af en mobilpakke, og det er der mange kunder som er interesseret i. Hvis de alligevel skulle købe for eksempel Se og Hør til 30 kroner pr. uge, det bliver 120 om måneden, og de har et mobilabonnement et andet sted til 120 kroner pr. måned, så er der masser af penge at spare. Her får kunden jo både mobilpakke og blad for 150 kroner, og betaler altså kun 30 kroner mere om måneden i mobilabonnement, men sparer altså 90 kroner i alt på en måned. Det er disse løsninger eller eksempler på dem, som helt sikkert vil præge markedet fremadrettet, og det vil få indflydelse på de mobilpriser vi har i dag. Nogle mener, at vi godt kan opleve en lille stigning i mobilpriserne, men at vi til gengæld får meget mere for vores penge. Det må tiden vise.

Det kan være meget svært at sige, hvor du får mest for pengene, når du skal vælge dit abonnement og din teleudbyder. Mobilpriser i dag, svinger meget, og pakkerne bliver hele tiden ændret, så der bliver flere muligheder for dig som forbruger. Der hvor du skal lede efter din kommende udbyder, er der, hvor du føler dit behov bliver mødt optimalt. Er du storforbruger af taletid, og ikke har behov for internet, så findes der pakkeløsninger som for eksempel giver dig fri tale og fri sms med et lille dataabonnement på et par GB. Det kan du få for omkring 150 kroner hos nogle selskaber, og hos andre for lidt mindre. 150 kroner er jo ikke meget, men hvis dækningen ikke er i orden, så skal du ikke betale for noget som du ikke får. Derfor igen, find en udbyder som har bedste dækning, og betal det som det koster. Om du sparer 20 eller 30 kroner er ikke nær så vigtigt i forhold til at du har stabil telefondækning. Det er som tidligere understreget ikke sådan, at den dyreste løsning er den bedste. Derfor kan en mobilpakke med fri tale til 99 kroner sagtens hamle op med en til 150 kroner, hvis selskabet så også har det bedste signal der hvor du har brug for det. Så skal du da spare de 50 kroner på dit månedlige budget, og bruge pengene på noget sjovere.

De bedste mobilpriser, hvis du spørger eksperter, findes hos de mindre udbydere, som presser de store udbydere på prisen. Eksperterne siger også samstemmende, at kvaliteten hos de mindre udbydere er den samme som hos de store. Det er et faktum, at de store bruger de samme master som de små, og at der derfor ikke er forskel på kvaliteten der. Forskellen på kvaliteten ligger imellem de fire netværksoperatører på markedet. Det handler om hvor deres master er placeret, hvor kraftige deres sendere er, om udstyret understøtter 2G. 3G, eller 4G teknologi, og så handler det om det enkelte selskabs iver efter at udbygge og forbedre deres dækningsforhold. Her er der stor forskel på netværksoperatørerne, men der er en fællesnævner for dem alle, og det handler om deres mangel på interesse i, at forbedre dækningsforholdene i yderområderne. Der er ikke penge i det, og det koster masser af penge i investeringer, hvis de skal give yderområderne samme betingelser som kunderne i byerne.

Hvis du bor i et yderområde, og ingen af selskaberne har særlig god dækning, så skal du vælge den billigste pakke, for så smider du ikke så mange penge efter noget du ikke får. Bor du derimod i byen, hvor der godt kan være forskel på for eksempel det mobile bredbånd, der skal du vælge efter behov. Har du behov for 4G, så skal du vælge den pakke, som giver mest data, og den hurtigste hastighed til bedste pris. Det kan du faktisk få for under 100 kroner om måneden, hvis du kan nøjes med 30 GB data pr. måned. Vil du have mere data, så kan du opgradere mobilpakken med 10 GB for 20 kroner om måneden, Det giver 200 kroner pr. måned for 80GB, og det er vel egentligt fair, hvis alle andre forhold er i orden.

Der kan være mange penge at spare, hvis du skifter selskab, for du kan sikkert finde mobilpriser som er bedre end det du har. Er du ikke helt tilfreds med de forhold du har hos din nuværende udbyder, så skal du da skifte. Det er meget nemt at skifte udbyder, og det koster som regel ikke noget. Der er dog nogle som tager et oprettelsesgebyr, men det kan du undgå ved at vælge et selskab som ikke opkræver dette. Finder du et bedre tilbud på internettet eller ser du en reklame på et skilt eller i fjernsynet, og du bliver interesseret, så hop ikke på vognen lige med det samme. Undersøg dækningsforholdene først, og er de i orden, så kan du roligt skifte. Der er alt for mange forbrugere som er faldet for annoncer eller reklamer, som ikke kender nok til markedet og forholdene, som fortryder, fordi at deres dækning er blevet dårligere der hvor de holder til. Det er ikke prisen værd, at skifte til en billigere udbyder, hvis kvaliteten er ringere. Du skal bare finde en udbyder, som bruger et netværk, der har optimale forhold for dig og dit forbrug. Det er nemt, hvis du har adgang til internettet, for der kan du sammenligne priser og tilbud, og så kan du se de forskellige udbyderes dækningskort. Det er en god vejledende information for dig som overvejer at skifte teleudbyder.

Der er så mange teleudbydere at vælge imellem i Danmark, og det kan godt være svært at gennemskue, hvilke tilbud og hvilken udbyder der leverer det bedste produkt. Det bedste produkt bestemmer du jo. Det er dit behov som er gældende, og som teleudbyderen skal opfylde. det er ikke en nem opgaver for udbyderne, da der er mange ting som kunderne lægger vægt på, men som de ikke helt selv er herre over. De kan skrue nok så mange smarte og spændende tilbud sammen til kunderne, og det er kunderne eller forbrugerne også rigtig glade for, men hvad nytter det, hvis ikke de kan leve op til det som de lover i reklamer med mere.

Det bedste mobil produkt på markedet findes i realiteten slet ikke. Det er ikke som når du går ud og køber et par sneakers eller strømper. Her får alle den samme vare i hele landet, og til præcis den samme pris. Telefoni og datatrafik er noget helt andet, og det forstår mange kunder ikke, og måske med rette, at de skal betale den samme pris for en vare, som kun virker halvt, der hvor de bor. Det kan skyldes manglende eller svagt signal, og det kan skyldes vejr og vindforhold. Der er mange faktorer som afgør, om du får det bedste produkt på markedet.

Sandsynligheden for at få et super godt produkt, er størst i byerne. Her har netværksoperatørerne sørget for, at der rimelig dækning, og at den nyeste teknologi også er til rådighed. Men bevæger du dig alt for meget ud på landet, eller kører du med tog eller bus, så er det en helt anden snak. Her oplever alt for mange kunder udfald af både telefon og internet, og meget svingende kvalitet. Det er måske et af de største problemer landet over, at når vi bevæger os fra a til b, så vil der komme udfald løbende. Når vi bevæger os, så skifter vi i princippet kontakt til en ny sender hele tiden, og det kan give masser af udfald. Derfor er det også det mest smarte, hvis du kører bil, at holde ind til siden, hvor der er godt med signal, og så foretage dit opkald der. Det samme gælder hvis du sidder i et tog, så lav dit opkald, når toget holder stille på en station, eller lige før det kommer til en station. I byerne er der de bedste signaler, og den bedste dækning. skal du ringe til et sted, hvor du kan være nummer 10 i køen, så skal du ikke gøre det fra toget, for du vil blive afbrudt, og kalder du op igen, så vil du stadig være nummer 10 i køen. Foretag dit opkald før du kører med toget, så du er sikker på, at du har den bedste forbindelse.

Mobilpriserne er desværre ikke sat efter kvaliteten, så der er forbrugere som dig, overladt til tilfældigheder, eller til sider som denne, hvor du får en lidt grundigere forklaring på emnet. De mobilpriser som du ser på markedet, er ikke en taksering efter hvor godt selskabet er, men en afregning for kvantitet, altså det forbrug du har. At finde den bedste udbyder, med de bedste signaler og hurtigste mobile bredbånd, kan være svært. Hvis du følger vores anvisninger, og sammenligner operatørernes dækningskort, så vil du kunne finde en udbyder som bruger det netværk som passer bedst med det område du befinder dig i. Derefter skal du finde et selskab som benytter sig af denne operatør, og så vælge den mobilpakke som passer til dit behov eller forbrug hver måned.

Vi anbefaler alle kunder eller forbrugere til at reagere, hvis de er utilfredse med deres nuværende ordning eller løsning. Man behøver ikke at leve med en dårlig løsning, når der nu findes så mange valgmuligheder på det danske marked. De skal bare undersøges nærmere, og så skal der sammenlignes priser. Mobilpriser i Danmark er fornuftige, set i forhold til andre lande, og kvaliteten er også ok. Nu gælder det bare om for dig som forbruger, at finde det helt rigtige produkt, hvor du har optimal dækning, hurtig internetforbindelse, og så at det er stabilt, og ikke svinger for meget. Er du stadig usikker, så spørg rundt omkring hos dine naboer, og her får du sikkert mange gode erfaringer med, inden du selv vælger en ny teleudbyder.

Skal du skifte udbyder, så kan du let gøre dette. Der er flere muligheder, men den nemmeste er, at du via internettet finder en udbyder som du mener, kan opfylde dine krav til god kvalitet og til den bedste pris. Selvom du finder et lidt dyrere abonnement eller en pakkeløsning som matcher dit behov, så skal det komme dig meget til gavn, hvis du får en bedre kvalitet. Priserne skal du ikke tænke på som det første, man finder du for eksempel to udbydere som benytter det samme netværk, så skal du naturligvis vælge den billigste og bedste løsning. Har du behov for at opgradere en mobilpakke til for eksempel lidt mere data, så er det ikke alle der har den mulighed, og så skal du vælge den udbyder, som tilbyder dette. Når du skifter via internettet, så udfylder du en simpel blanket, og sender den til den nye udbyder. Det nye teleselskab vil sørge for at opsige dit nuværende engagement, og sende dig et nyt sim kort, og du får besked på, hvornår at skiftet træder i kraft. Det tager cirka en måned, hvis du gerne vil overføre dit gamle nummer til den nye udbyder. Er du ligeglad med dit nummer, så kan du skifte fra den ene dag til den anden. Du kan også vælge at gå i et supermarked eller kiosk for at købe en taletidspakke, til for eksempel 100 kroner. Her får du et sim kort med et nyt telefonnummer, og så er du allerede ny kunde hos en anden udbyder. så ringer du bare og opsiger dit nuværende abonnement, og så stopper du med at bruge det gamle nummer. Det er også enkelt og smart.