THIS IS
SPARTA

Mobilabonnement

Den ultimative guide til mobilabonnementer. Benyt den unikke søgefunktion på Ekonomi.dk og find abonnementen, der passer til dig.
 
 

Mobilabonnement — Den komplette guide

Mobiltelefonen er blevet en del af de flestes hverdag, og stort set alle har en mobiltelefon eller en smartphone i dag. For mange år siden var de fleste husstande forsynet med en fastnettelefon, med telefonledninger ind i huset, og en stationær telefon med et tilhørende telefonnummer. Dengang var der heller ikke så mange teleselskaber som der er i dag, og de få der var, havde ikke stor konkurrence. Det er i dag noget helt andet. Der er rigtig mange selskaber, og der er stor konkurrence mellem selskaberne.

Stor udvikling inden for mobilabonnementer

Da mobiltelefonien for alvor kom til danskerne, blev der afregnet for samtalerne, ved at taksere kunderne for talen pr. sekund eller minut. Senere blev det muligt at sende tekstbeskeder via mobiltelefonen, og de blev afregnet pr. styk. Som tiden og udviklingen er gået, så er mobiltelefonen nu blevet både en telefon, en internetadgang, og nu med de nye smartphones, en mindre multimedie enhed, som kan mange nye ting, som man ikke havde forestillet sig for mange år siden. En smartphone er blevet en uundværlig enhed, som der bliver talt i telefon med, surfet på internettet, spillet spil på, sendt beskeder fra, og rigtig mange andre ting. Mobiltelefonen eller smartphonen er lige ved hånden hele tiden, og døgnet rundt. Den bliver brugt hele tiden, og det betyder, at teleselskaberne i dag har rigtig meget trafik, både i forhold til telefoni og data.

mobilabonnementerTrafik og forbrug

Den trafik, samtaler, beskeder og internetsurfing koster penge for kunderne, og selskaberne i Danmark har igennem mange år forsøgt at konkurrere om kundernes gunst, ved blandt andet at taksere trafikken billigere, og eller at finde på nye måder at afregne trafikken med kunderne. Der er ikke længere ret mange selskaber som afregner med minuttakster eller som afregner med taksering af data pr. MB. Nu har de fleste teleselskaber pakkeløsninger, hvor du for eksempel tilbydes at have 10 timers tale, 20 GB data, fri sms og mms til for eksempel 120 kroner om måneden. Det er på en måde blevet meget mere overskueligt for kunderne, og pakkeløsningen er også med til at undgå alt for store mobilregninger, som ikke var sjældne før i tiden. Der kunne man godt blive overrasket over sit forbrug, og få en stor ekstraregning. Med en pakkeløsning har kunderne nu taletid, internettid, sms og mms for et fast beløb hver måned, og så længe kunderne holder sig inden for det som er til rådighed i deres pakke, så koster det et fast beløb hver måned.

trafik og forbrugTeleselskaber i Danmark

Der er mange teleselskaber i Danmark, og de fleste er service selskaber, som betyder at de tilbyder en teleservice eller en trafikløsning, som de kan levere til kunderne, ved at leje sig ind på et mobilt telenet. Der er fire selskaber som har telemaster opsat i landet, og som lejer deres kapacitet ud til de øvrige selskaber, som de så kan videresælge til deres kunder. Et mobilt netværk er altså baseret på telemaster som er placeret i et meget tæt netværk. I Danmark er der omkring 13.000 telemaster, som sidder eller står rundt om i landet, placeret så højt som muligt, så signalet kan nå ud til kunderne. I øjeblikket findes der et 2G net, et 3G net, og det nye 4G net, som stadig er under udbygning. Det som adskiller de forskellige net fra hinanden er kapaciteten, altså den mængde trafik som nettet kan håndtere. Det er for eksempel ret svært at surfe på internettet, hvis du kun er på et 2G net, mens 4G nettet er lynhurtigt, og her kan du sagtens streame film med mere.

Stor forskel på kvaliteten på netværk

Der er mange faktorer som har indflydelse på kvaliteten af det mobile netværk, eller rettere de, for der er jo flere. Signalet som sendes ud skal være kraftigt, antenner eller master skal stå forholdsvis tæt, jo flere kunder der bruger nettet, des mere kapacitet og jo flere master skal der sættes op. Det nye 4G net er stadig under udbygning, og kan i øjeblikket tilbydes i de største danske byer, mens der på landet eller i yderområder stadig arbejdes på at udbygge nettet. Det er altså op til teleselskaberne at sørge for at der er dækning, og at kapaciteten svarer til det som de lover kunderne. De fleste kunder ved godt, at 4G nettet først for alvor spredes ud over landet, og at det tager tid. Da man udrullede 3G nettet i sin tid, så tog det cirka tre år for hele landet, undtagen flere yderområder, som stadig ikke har ordentlig kapacitet eller dækning på deres telefoner eller smartphones. De betaler dog den samme pris for deres abonnementer som dem der har udmærket dækning. Så det hænger ikke helt sammen.

Valg af mobilabonnementudbyder

Når du som telekunde skal finde ud af, hvilket selskab du skal vælge, så kan du i princippet bare vælge en fra en uendelig lang liste, helt tilfældigt. Du får så ikke det bedste telefoni eller bredbånd, og du ved heller ikke om der er dækning der hvor du oftest befinder dig. Det bør du undersøge, før du beslutter dig for et teleselskab. Du kan finde masser af kort, dækningskort, som viser hvor der er dækning, og hvor den er mangelfuld. De tre mobilnet i Danmark er meget forskellige, og de dækker også meget forskelligt. Skal du for eksempel have 4G net, så er der mange steder i landet, hvor selskaberne ikke har udbygget deres kapacitet. Du kan godt opleve, at for eksempel et selskab har god 4G dækning et sted i en by, mens et andet selskab slet ikke har dækning i byen overhovedet. Så stor forskel er der på selskaberne og den måde de arbejder på. Find et dækningskort på internettet, og søg så i dit område, så du kan se hvilken dækning der er, og med hvilket selskab.

valg af mobilabonnementDen billigste løsning?

Du kunne også bare vælge det aller billigste tilbud på telefoni og internet, men så kan du heller ikke regne med at du har optimal dækning. Du kan til gengæld også opleve det stik modsatte, at have en super dækning til en meget attraktiv pris. Selvfølgelig er det rart at spare penge på sit budget, og det er klart, at kunderne vil vælge det billigste tilbud, hvis der ikke er forskel på dækningen og kapaciteten hos selskaberne. Der er forskel, og for mange kunder en stor forskel.

Når du som kunde skal udvælge dig den helt rigtige udbyder, så skal du stille nogle krav til denne. Præcis som du ville gøre det ved en anden vare, som du skal betale penge for. du ville jo heller ikke købe et nyt komfur, hvis det kun virkede hver anden gang. I det følgende vil vi beskrive nogle af de krav eller funktioner som du bør have med i dine overvejelser, når du skal vælge udbyder eller mobilabonnement som det også hedder.

Mere om dækning

Dækningen er vel det altafgørende for dig som skal bruge din mobiltelefon eller smartphone. Er du afhængig af din mobiltelefon, og ikke kan leve med at signalet eller dækningen svinger for meget, så skal du sørge for at orientere dig om dækningen i dit område, hvor du skal bruge din enhed mest. Her kan du for eksempel spørge naboer til råds, om hvad de har af udbyder, og om hvordan det virker. Du kan også se de forskellige dækningskort som du finder på internettet, og se hvordan forholdene er der hvor du holder til.

Benyt dækningskort for at afdække dækningen

De fleste dækningskort er meget præcise, og du vil endda kunne se detaljer som 2G, 3G, og 4G, så du også har en fornemmelse af, om du har hurtigt eller langsomt internet. Det kan jo også være en meget afgørende faktor for dit valg af udbyder. Dækningen eller hvor kraftigt et signal du har, betyder at du på din enhed har alle bjælker i signal viseren tændte. Er der for eksempel kun to bjælker tændte, så betyder det et dårligt signal. De fleste ved ikke, at man faktisk manuelt kan gå ind og slå 2G, 3G, eller 4G til eller fra, og så finder enheden kun signaler fra disse master. Det kan give bedre dækning på 2G og 3G nettet. Hvis du for eksempel har en udbyder som siger, at de har 4G i dit område, men du kun kan se 2G på din enhed, så kan det være fordi, at du ikke har slået 4G til i din mobiltelefon eller din smartphone.

Dækningen er altså vigtig både i forhold til telefoni, men også i forhold til din internetforbindelse på enheden. Er signalet godt nok, kraftigt nok, og er der kapacitet nok til alle kunderne, og har du en hastighed, som er god nok til dit behov. Det er mange spørgsmål, og dem skal du få afklaret som kunde, når du vælger mobilabonnement. Hastigheden på dit internet på din enhed er måske det allervigtigste for dig, fordi du bruger mobiltelefonen eller smartphonen til dit arbejde, og derfor er afhængig af, at du kan læse e mails, og gå på internettet for at udføre nogle daglige opgaver. Så skal du selvfølgelig have en stabil internetforbindelse. Er du til musik og eller videostreaming mens du sidder i bus eller tog, så er det altid en udfordring, at have stabil forbindelse, fordi at enheden bevæger sig, og derfor hele tiden skal søge efter master, som udsender det bedste signal. Kører du med toget fra Nykøbing F til København for eksempel, så kan du ikke undgå, at både telefonforbindelse og internetforbindelse smutter en gang imellem. Det skyldes bevægelsen, og at at der ikke er optimal dækning med master på ruten. Det kan også skyldes, at terrænet ændrer sig når du kører med toget. Først er der fire marker, for derefter at køre igennem en skov med masser af træer, som dækker for telemasternes signaler. Du kan også køre ind i en tunnel, eller langs de nye moderne lyddæmpende foranstaltninger langs banen. De yder også modstand mod tele signalerne, og det har indflydelse på signalet på din enhed i toget. Du vil uanset hvad ikke kunne regne med, at du har fuldt signal på denne tur, hverken når det gælder telefoni eller internet, og du vil slet ikke kunne regne med, at du for eksempel har 4G på hele turen. Derfor vil du opleve knæk i transmissionen af for eksempel musik eller video på din smartphone.

Er du på farten eller stationær?

Det gælder for alle udbyderes vedkommende, at de på farten har svingende kvalitet, og at signalet ikke er konstant. Det er teknologien vi har i dag, simpelthen ikke god nok til. Det kommer måske om mange år, men indtil da, så må kunderne håbe på, at udbyderne sørger for flere master, og kraftigere signaler. Der er allerede et nyt 5G net i spil, og så må vi så se, hvad der sker, når det handler om kapacitet og kvalitet. Indtil da, så må du sikre dig, at din mobiltelefon eller smartphone virker så godt så muligt, med den udbyder, som kommer tættest på dine krav til dækning og til hastigheden af internettet.

Skal udgangspunktet være mere stationært fra din side, så handler det jo mest om forholdene der, hvor du opholder dig mest. Spørg naboer til råds, søg på internettet, eller gå en tur rundt om i området, hvor du kigger på signalet med den udbyder du har i dag. Hvor meget svinger signalet i styrke, og hvor meget skifter det imellem 2G, 3G og 4G. Det kan give dig en god indikation for, hvordan signalet er rundt omkring.

information om dækningTelebranchen består af tre store aktører

Der findes tre udbydere som er operatører i telebranchen, og det betyder, at de har deres eget telenet, som de så lejer ud til andre serviceudbydere. Et selskab som Oister er serviceudbyder, som lejer sig ind på et telenet, som opereres af selskabet 3. Det er altså selskabet 3 der har masterne, men Oister som sælger telefoni og internet til kunderne. Det er det samme med de andre teleselskaber i Danmark, at de lejer sig ind på netværket, og sælger derefter mobilabonnementer til deres kunder. Det betyder, at de tre operatører er ansvarlige for den dækning der er på markedet, og for kvaliteten af både telefoni og internet. Den har været meget udskældt fra både kunder og særligt politikere fra yderområderne, som mener, at operatørerne skal gøre en endnu større indsats for at få bedre dækning til kunderne. Deres pointe er klar, en kunde i et yderområde betaler det samme for sit abonnement som en kunde i en storby, og her er signalet mere eller mindre perfekt. Kunden får altså ikke den vare som der bliver betalt for, og det er operatørens ansvar. Du vil som kunde betale samme pris for en vare som ikke har samme kvalitet. Når du vælger mobilabonnement, så skal du også se på sammenhængen mellem kvaliteten og prisen. Hvad vil du betale, og for hvad?

tre store selskaberDet bedste mobilabonnement?

Kvaliteten er altså meget svingende hos alle selskaber, og det hænger sammen med den svingende dækning, alt efter hvilket område man befinder sig i. Det er antallet af telemaster og signalets styrke, som er afgørende for kvaliteten af dit abonnement, når det gælder telefoni. På internetsiden er det et spørgsmål om masterne udsender 2G, 3G eller 4G signaler, og selvfølgelig også her om, hvor tæt disse master står på hinanden. Hvis du bor i et yderområde i landet, så er det næsten sikkert, at signalet er dårligere, og internetforbindelsen langsommere, end hvis du bor i et tæt bebygget område, som for eksempel midt inde i en større by. Selskaberne har endnu ikke fået udbygget det nye 4G net i hele landet, og selv da Det handlede om 3G, så blev de ikke fuldt ud dækkende på dette område. Det skal du heller ikke regne med, når det handler om 4G. Det kommer i hvert fald til at tage mange år, og inden da, så er man i gang med at etablere 5G.

Mobil internet bliver vigtigere og vigtigere

Det mobile internet, som det startede med at hedde, havde fra start af ikke den store kapacitet, og det var mest til at hente mails med, ikke til at se aviser eller nyheder. Hastigheden var dengang på få kb pr. sekund i up og download, mens den nu er på flere hundrede MB pr. sekund, hvis der altså er dækning, og din mobiltelefon eller smartphone understøtter 4G. Hastigheden eller kapaciteten afhænger altså af din egen enheds muligheder, og de signaler som kommer fra udbydernes telemaster, forstyrrelser i landskabet med mere. Det har du ikke som kunde så stor indflydelse på, men du kan jo selv bestemme hvilken udbyder du vil vælge. Her er der så også frit valg på alle hylder, og til meget forskellige priser. Husk nu, at bare fordi du betaler mere for et abonnement, så betyder det ikke nødvendigvis, at du også får den bedste kvalitet. Her er det om af finde en udbyder som matcher dine krav, og så til den billigste pris. De fleste vil jo gerne spare penge, og det har du også rig mulighed for, når du skal vælge et mobilabonnement.

Pakkeløsningerne har vundet frem

Markedet i dag bevæger sig over i pakkeløsninger, hvor du køber en mobilpakke med tale, sms, internet, andre tjenester, og tilvalg af diverse ordninger. Vi har i denne artikel valgt, ikke at bruge tid på andre ordninger, som er et tilkøb af for eksempel saldooplysning, tale i udland, data i udland, servicetelefon med mere. De fleste selskaber har ekstra ordninger, som du kan tilkøbe, og så for eksempel betale 10 kroner mere om måneden for nogle ekstra sms eller ekstra tale med mere. Det som du først og fremmest skal fokusere på er, at der er dækning, at kvaliteten er stabil og ok, og at dit abonnement passer til dit forbrug.

De pakkeløsninger som udbyderne tilbyder i dag, er pakker indeholdende tale, sms, internet, og så andre tilvalg løsninger. Du kan for eksempel købe en pakke der hedder 3.000 sms pr. måned, 10 timers tale, og 30 GB data pr. måned for 100 kroner. Det lyder meget godt, men du skal tilpasse dit abonnement til dit behov. Hvor meget taler du i telefon, hvor mange sms sender du, hvor meget bruger du internettet, og har du behov for for eksempel musiktjenester og streamingtjenester med mere? Når du har det på plads, så kan du gå på jagt i junglen af abonnementer, og finde lige det som passer til dine ønsker, og som matcher den pris som du synes er passende. Køber du en pakke til for eksempel 150 kroner om måneden, så skal du være opmærksom på, at du ikke får den bedste kvalitet, uanset selskab, men at du får de tjenester eller ydelser, når og hvis der er dækning på telenettet. Køber du for eksempel ekstra streamingtjeneste til film, men du ikke har 4G net, så vil det være spild af penge. Understøtter din mobil eller smartphone ikke 4G, så behøver du jo heller ikke at betale for det. De fleste vælger nu at have 4G som en mulighed, fordi de måske snart skal skifte til en ny og anden enhed, som understøtter 4G, og ikke ret længe, også 5G.

pakkeløsning til mobilabonnementMobilabonnement med fri tale

Har du behov for at tale meget i telefon i løbet af en måned, så kan et abonnement med fri tale være en perfekt løsning for dig. Det er dyrere end hvis du for eksempel sætter en begrænsning på dit forbrug, lad os sige ti timer om måneden, og det er her, at du som kunde selv skal vurdere dine muligheder. Med fri tale behøver du ikke bekymre dig om dit forbrug, men så koster det måske dig 50 kroner mere om måneden, end hvis du kun vælger en pakke med 10 timers tale. Det samme gælder med antallet af sms som du sender hver måned. Der er virkelig mange som sender mange sms, og hvis du ikke kan nøjes med for eksempel 3.000 sms om måneden, så skal du nok vælge et abonnement med fri sms.

Find mobilabonnementet, der passer til dig

Der er så mange forskellige pakker, at du nok kan finde det helt rigtige, og så spare lidt penge hver måned. Desværre er  ikke endnu mulighed for at kombinere sine behov lige nu, men det kommer. Det vil betyde, at du selv kan sammensætte dit forbrug på både sms, tele og internet, og så kun betale for den løsning. Der er allerede nu begyndt at komme børneabonnementer på markedet, som kun koster 25 kroner om måneden, og så er det kun til meget lidt forbrug. Det vil vi se mere af i fremtiden. Telemarkedet er i en konstant udvikling, og vi vil se mange nye tiltag i de kommende år, hvor kunderne blandt andet kan forvente helt eller delvist gratis abonnement, som er helt eller delvist finansieret af reklamer med mere. Det er udvikling som kunderne kan glæde sig til, for det betyder meget mere konkurrence, og så selvfølgelig lavere priser. Teleselskaberne skal selvfølgelig også have noget for deres investeringer i for eksempel ny teknologi som 5G med mere, og derfor bliver det ikke med et slag gratis at tale i telefon eller at være på internettet. Det er mange milliarder som skal tjenes ind igen, og så helst med lidt fortjeneste til selskabernes investorer.

Du kan godt finde abonnementer som er udmærkede for under 100 kroner om måneden, men så skal du forvente, at der er en form for begrænsning på enten tale, sms, eller internet. Har du ikke det store behov, så har de fleste udbydere i dag mobilabonnementer under 100 kroner, så du vil også kunne finde en udbyder som har en god dækning der hvor du opholder dig mest. Det skal du undersøge ved at tjekke for eksempel dækningskort på internettet, eller ved at spørge naboer, hvem deres operatør er, ikke serviceudbyder eller teleselskab, for det er jo som tidligere beskrevet to forskellige ting. Er du ikke så meget inde i de forskellige selskaber, så er der masser af hjælp at hente her på internettet, blandt andet ved at læse de mange artikler omkring emnet. Det vil give dig et større indblik, og hjælpe dig lidt på vej i din beslutningsproces. Du er jo den eneste som bestemmer, og det er dig der skal betale for abonnementet.

Abonnementer

Der findes mange typer af abonnementer på telemarkedet i dag, og vi kan dele dem lidt op til at begynde med. Et almindeligt klassisk abonnement, hvor du betaler en fast lav ydelse hver måned, 50 kroner, og du så bliver takseret pr. sms, minut eller MB. Disse abonnementer er ret dyre, hvis du har et stort forbrug, og de ses ikke så ofte den dag i dag. Der er dog stadig en erhvervsvirksomheder, som er på disse abonnementer, men de er på vej ud. Teleselskaberne har dog ikke travlt med at konvertere disse abonnementer, for de er en bedre forretning end de nye pakkeløsninger. Har du et lignende abonnement og et stort forbrug, så kan du spare mange penge, ved at skifte til en af de nye pakkeløsninger.

Taletidskort

En anden type abonnement eller ordning er taletidskort. Her køber eller får du et sim kort til din telefon, og så kan du tanke kontoen op efter behov. Der er rigtig mange på disse løsninger, og særligt ikke danskere, som kender denne form fra deres hjemlande. Mange danskere ser også fordele ved at bruge taletidskort. De er usynlige, det vil sige, at du ikke er registreret som bruger, og står derfor ikke i telefonbøger med mere. Du kan også tanke din konto op som du har lyst til eller råd til. Har du tanket for 50 kroner, og du har brugt næsten hele saldoen, så kan du i kiosker og supermarkeder købe en såkaldt voucher, og så tanke nye 50 kroner på kontoen via din mobiltelefon. Det er smart og nemt, men disse ordninger eller abonnementer er ret dyre. De takserer nemlig pr. minut og pr. sms elle MB, og taksterne er ret høje. De fleste af disse selskaber tilbyder dog kunderne, at blive rigtige kunder, og oprette en konto med navn, og så få en abonnementspakke med fast beløb hver måned. Her kan du stadig optanke kontoen efter behov, eller tilmelde dig en automatisk optankning. Denne løsning er noget billigere for kunderne, da der følger en form for forbrug med. På den måde får du som kunde lidt billigere telefoni og internet.

Nogle af de selskaber som tilbyder taletidskort er ikke danske, men har en lejeaftale om deres netværk med en dansk operatør, for eksempel TDC. Det betyder, at du får samme kvalitet som hos en dansk teleudbyder. De samme udenlandske selskaber har også billigt telefoni til udlandet, og her er der særlige fordele for udlændinge i Danmark, som har familie i for eksempel Asien, Indien eller Mellemøsten. Her tilbyder de en noget billigere minuttakst, og det også grunden til, at mange danske udlændinge vælger disse selskaber. De har danske markedsvilkår og priser, og samtidig billig telefoni til resten af verden. Har du ikke udlandstelefoni på din ønskeseddel, så er det måske en af de mange pakkeløsninger som du skal vælge.

De danske teleselskaber har mange navne, og forskellige ejere. Nogle er udenlandske og andre nordiske eller danske. Hvis du har præference for nordiske selskaber, så har du også rige muligheder for at vælge efter det kriterium. Er du ligeglad med hvad selskabet hedder, og hvem der ejer det, så skal du bare gå efter det abonnement eller den pakke som passer bedst til dit behov. Er det dækning og kvalitet, er det mængden af trafik, tale, sms, data, eller er det den billigste løsning som du går efter. Når du ved det, så har vi i det følgende listet et par muligheder op, som viser dig, hvad du kan vælge, når det handler om abonnementstyper.

Mobilabonnement med meget taletid er til dig som taler meget i telefonen. I Danmark er det kun vedkommende som ringer op, der takseres med forbrug. Det er altså gratis, at modtage opkald på mobiltelefonen, med få undtagelser. Du kan altså tale uafbrudt, hvis det er det du vil. Det optimale abonnement for dig som ingen grænser ønsker, er et mobilabonnement med fri tale. Du bliver altså ikke opkrævet penge for dit taleforbrug med dette abonnement, og det udbydes af de fleste selskaber. Det koster mellem 150 og 300 kroner om måneden, alt efter hvilket selskab du vælger. Hvis dækning og kvalitet er i orden, så kan du spare en del penge ved at vælge den billigste udbyder med fri tale. Det er bare vigtigt, at den billigste udbyder også har en god dækning der hvor du opholder dig. Synes du ikke at du vil betale så meget, og du vil begrænse din tale – enten ved at lade andre ringe dig op, eller ved at sætte en grænse på for eksempel 5 timers taletid om måneden, så kan du slippe med noget der ligner 80 kroner om måneden for den billigste. Der er væsentlige besparelser at hente, fra 300 kroner til 80 kroner om måneden, og dem kan du udnytte ved at vælge en anden udbyder end den du har i dag. At skifte udbyder er ret nemt, og det tager cirka en måned, hvis du skal have det samme nummer med over i det nye selskab. Skal du ikke det, så kan du starte et nyt abonnement op fra den ene dag til den anden, uden problemer.

Fri SMS

Et mobilabonnement med mulighed for at sende ubegrænset sms, er nemt at få, og hvis du sender rigtig mange om dagen, så skal du måske vælge det. Har du et abonnement med et begrænset antal sms, så vil du blive opkrævet ekstra, når du går over den grænse, og det kan blive dyrt. Derfor skal du vælge et abonnement med fri sms, hvis du vil undgå ekstra opkrævninger. Et mobilabonnement med fri sms, kan du få fra omkring 150 kroner, og hvis du er opmærksom på, at dækningen også er ok hos vedkommende udbyder, så er det måske løsningen.

Er du kun interesseret i et mobilabonnement med masser af data til rådighed, så er det også her muligt, at få det med fri data. Det er godt nok lidt dyrere end de to foregående typer, men hvis det er dit behov, så kan det godt betale sig, at få et abonnement med fri data. Har du i dag begrænsninger på dit dataforbrug, og du bliver opkrævet ekstra for det du bruger for meget, så kan det blive en meget dyr fornøjelse. Et abonnement med fri data koster mellem 250 til  400 kroner om måneden hos de forskellige udbydere, og igen, du skal sikre dig, at du så også har adgang til det hurtige og stabile internet, for ellers vil du betale for noget, som du i realiteten ikke får. Et data abonnement med kun 2G, er ikke til noget som helst. Kig efter minimum 3G dækning, og allerhelst 4G, så du er godt dækket ind.

Pakkeløsninger

Har du lidt blandet forbrug, så er der også mange muligheder her. Det er her at de smarte og meget populære pakkeløsninger kommer til sin ret. Der er et hav af muligheder for selv at sammensætte sin abonnementspakke, så den er skruet sammen til dit behov. Taler du for eksempel 20 timer om måneden, og sender en bunke sms, samtidig med at du skal spille musik på din smartphone, så kan et 20-30 4G abonnement med fri sms være noget for dig. De 20 står for 20 timers tale, og de 30 for 30 GB data. Her er du godt dækket ind, og det er vel en form for gennemsnits abonnement for danskerne. Selvom dit forbrug skulle stige en smule med de nye muligheder, så burde der være luft til det. Det skal du selv lige holde øje med, og det gør du online på din konto hos din udbyder. Her vil du kunne få et godt overblik over dit månedlige forbrug, og hvis det ser ud til, at du bruger mere, så har de fleste udbydere en mulighed for at opgradere dit abonnement, mod at de betaler lidt mere om måneden.

Det er vigtigt, at du holder lidt øje med dit forbrug, for hvis du kommer over din forbrugsgrænse på enten tale, sms eller data, så bliver du takseret med de dyre takster, og så er det meget billigere, at have lidt højere grænser på dit nuværende forbrug. Tjek din konto en gang om måneden, og har styr på dit forbrug. har du børn, og de også skal have et billigt abonnement, så kan det også lade sig gøre, at du sætter flere grænser eller spærringer op, så deres regninger ikke løber løbsk. Den mulighed skal du bruge, hvis du er bekymret for overforbrug eller misbrug.

Pas på gebyr

Mange af udbyderne tager et ekstra gebyr for disse spærringer eller grænser, men hvis det kun koster dig 10 kroner om måneden, så er de penge givet godt ud, i stedet for at få en ekstra regning på flere hundrede kroner. Internettet er farligt for børn, hvis de ikke ved hvad det handler om, og det er meget let at klikke ja til ting ved for eksempel spil eller lignende. For at undgå det, så sæt barrierer op på børnenes abonnement, så du ikke får en slem forskrækkelse næste gang du ser regningen.

De helt almindelige abonnementer, som nu er blevet pakkeløsninger med mange muligheder, har endnu en lille ekstra mulighed. Teleselskaberne prøver hele tiden at differentiere sig fra hinanden, og det er ikke udelukkende på prisen. Det handler om flere forskellige tillægsydelser, som for eksempel musiktjenester med mere. Det er særligt populært hos den yngre generation, at få for eksempel gratis download af musik til sin iPhone eller smartphone. Det gør livet lidt lettere og billigere for dem, når disse former for tjenester er inkluderet i deres mobilabonnement. Det er der flere af selskaberne som gør mere ud af, og så handler det om spil, musik, streamingtjenester, bøger, aviser, magasiner og meget mere. Alt sammen noget som interesserer specifikke målgrupper, og helst så bredt som muligt, så der kan komme flere kunder ind i folden. Det er muligt at få sådan en pakke med tillægsydelser for under 200 kroner om måneden, og det må siges at være et godt tilbud, for dem som har det behov. Du kan selv tjekke selskabernes mange muligheder, men du skal stadig huske på dækning og kvalitet som det primære, for ellers kan musiktjenesten være ligegyldig. Ingen ordentlig internetforbindelse, så har du heller ikke god musik i ørerne.

Fokus på kvalitet

Kvaliteten af dit abonnement bør være det vigtigste for dig, og det er ikke altid, at det dyreste abonnement er bedst for dig. Det selskab som for eksempel lejer sig ind på TDC’s netværk har en kvalitet i form af dækning på landsplan, og det samme gør sig gældende for alle andre selskaber. Derfor skal du undersøge de forskellige selskabers dækning, så du rammer det mest optimale i forhold til dit behov. Det er forskelligt, for en kunde i Esbjerg vil have en kvalitet og dækning hos TDC som er fremragende, men en kunde som bor lidt udenfor, vil have en bedre dækning hos en anden udbyder. Derfor er din søgning afgørende for kvaliteten af dit abonnement.

Er du i tvivl om du har det bedste og billigste abonnement, så er det meget nemt at finde ud af. Du kan søge om informationer online, og dermed blive klogere på de forskellige muligheder. Find ud af hvilket netværk udbyderen bruger, og tjek dækningen i dit område. Vælg de udbydere ud som har den bedste dækning, og hurtigste hastighed med internettet, og så er det her du begynder at sammenligne de forskellige pakkeløsninger som du mener passer til dit forbrug. Har du en ide om dit forbrug, så kan du sammenligne priserne, det er smart, let og hurtigt. Du kan ende op med, at få bedre kvalitet til en billigere pris, og det er jo ikke så tosset. Finder du en ny udbyder, så er det meget nemt at skifte.

Det er let at skifte udbyder

Skal du skifte abonnement og til en ny udbyder, så gør du det lettest online. Gå ind på vedkommende selskabs hjemmeside, og udfyld en tilmeldingsblanket. Skal du have dit nummer med til det nye selskab, så går der cirka en måned, med mindre du er bundet af en anden aftale med dit nuværende selskab. Er du det, så kan du først skifte, når den aftale udløber. Så må du bare vente lidt med at få bedre og billigere mobilabonnement. Er du fra af aftaler, går der en måned, og du skal ikke foretage dig noget, da du med din blanket, giver det nye selskab lov til at opsige dit nuværende abonnement. Du modtager en mail fra det nye selskab om bekræftelse, og så sender de dig et nyt sim kort med et følgebrev om det videre forløb. Når tiden er ved at være til skiftet, det rent praktiske, så modtager du besked fra din nuværende og din kommende udbyder, så du er opmærksom på, hvornår dit skifte træder i kraft. Det er meget enkelt og ligetil, og når du har skiftet, så kan du tilmelde dit nye abonnement til BetalingsService, og så tankes det helt automatisk hver måned. Du sparer tid og penge, og så får du måske ovenikøbet en bedre kvalitet eller dækning på dit nye mobilabonnement.

skift udbyder af telefonOvervej om du vil beholde dit telefonnummer

Er du helt ligeglad med dit nuværende telefonnummer, så kan du skifte abonnement i dag. Du skal så selv opsige dit abonnement, og så vil du i løbet af få dage modtage et sim kort, som du straks kan sætte i din enhed, og begynde at bruge dit nye abonnement. De fleste vil gerne beholde deres gamle nummer, så det er det som er den normale procedure. Er du selvstændig eller forretningsdrivende, så kan du også få store fordele af at skifte til en ny udbyder. Det hedder sig, at de dyre erhvervsabonnementer er noget bedre, og at du er bedre sikret som forretningsdrivende end andre kunder, men alt for mange oplever noget helt andet, når så de har brug for hjælp. Derfor kan det mange gange være spildte penge, at betale for meget for et erhvervsabonnement. Dækning og kvalitet er den samme, og bryder systemerne ned, så rammer det både private og erhvervsdrivende lige meget.

Markedet for mobilabonnementer er virkelig et sted hvor der sker noget hver dag, og senest de nye selskaber som prøver sig af med gratis abonnementer, hvis du vil se eller høre reklamer. Her optjener du for eksempel point når du hører en reklame, og de point omregnes til penge, som så kan dække dit forbrug. Måske ikke helt, men i hvert fald en del af det, og penge sparet er jo ikke dumt. Der kommer mange flere nye tiltag i branchen, og du vil også se flere fusioner mellem de eksisterende selskaber. De store spillere i branchen vil ikke tabe terræn, så hvis ikke de kan hamle op med konkurrerende selskaber, så køber de dem op. Det er skidt for kunderne, men indtil da, så har du masser af muligheder for frit at vælge dit bedste teleselskab.

Gode tilbud på mobilabonnementer

Bliver du fristet af en reklame, hvor du synes du ser et godt tilbud, så skal du være på vagt. Der er for eksempel familiepakker, som lyder til at være ok i reklamerne, men når det så kommer til stykket, så er det nu ikke så billigt alligevel. Det er selvfølgelig smart, at hele familien kan være hos samme udbyder, men det kan også være noget dyrere. Det handler jo også om dækning og kapacitet sammen med det behov som de enkelte familiemedlemmer har. De skal passe til helheden, og det gør de sjældent i familiepakkerne. Familiemedlemmer har meget forskellige behov, og det er der ikke levnet plads til i de pakker. Her vil du helt sikkert kunne finde langt bedre løsninger, hvis du tegner abonnement enkeltvis.

Er du træt af dit nuværende selskab i forhold til kvalitet og pris, så er der mange muligheder for at skifte, og det er nemt og enkelt at gøre det. Du kan allerede i dag begynde at finde dit nye mobilabonnement.