fbpx

Mobilt bredbånd uden binding

Engang var det sådan, at der som regel var 6 måneders binding og flere måneders opsigelse på både internet og mobil. Sådan er det heldigvis ikke mere. Heller ikke på mobilt bredbånd. Konkurrencen på internetmarkedet er benhård, og du har sikkert opdaget, at der ikke er så lidt udbydere at vælge i mellem. Det gør både, at prisen er lavere end nogensinde, men også at vilkårene for forbrugerne er markant bedre end førhen.

Ingen binding

De fleste udbydere af mobilt bredbånd har i dag droppet bindingsperioden for ikke at blive valgt fra i den massive konkurrence. Selskaber som CBB, Oister og Bibob, som er nogle af de førende med mobilt bredbånd, har f.eks. ikke nogen bindingsperiode.

Til gengæld betaler du oftest lidt mere for selve usb-stikket, når ikke du binder dig til virksomheden i en periode. Så er det ikke længere en fordel for udbyderen at lokke dig med hardware til en billig penge. Vi kender det fra mobilverdenen. Hvis du får en iphone til 1 kr., binder du dig til gengæld til et dyrt abonnement i en bestemt periode. På den måde sikrer virksomheden sig, at de får pengene ind igen. Når du først har købt usb-stikket, kan det dog bruges de fleste steder, og du behøver derfor ikke rode med at bestille og installere et nyt usb-modem hver eneste gang, du vælger at skifte udbyder og spare penge.

Mini router

Hvis du skal købe en mini router, så du får mulighed for at dele dit mobile bredbånd trådløst i hjemmet, kan det være en fordel at købe en bindende abonnement. Alternativt skal du have pengepungen frem og købe en router selv, og de kan være rigtig dyre. Derfor kan du faktisk godt spare penge ved at binde dig til et abonnement i visse tilfælde.

Fordel for dig som forbruger

At bindingsperioden næsten er ikke-eksisterende øger konkurrencen yderligere. Det betyder, at du som forbruger let og elegant kan skifte selskab, hvis du kan få et tilsvarende produkt et andet sted. Faktisk kan du gøre det, så tit du gider. For dig som forbruger er det en kæmpe fordel. Især fordi nogle af selskaberne har indset, at de bliver nødt til at gøre noget forebyggende, hvis de vil beholde deres eksisterende kunder. CBB har eksempelvis valgt at matche konkurrenternes priser hos deres egne kunder ved flere af deres produkter. Det gør det kun nemmere for dig, for det vil sige, at hvis prisen er lavere et andet sted, vil din pris også falde – helt uden at du behøver røre en finger.

 

Joakim Kruse
Joakim Kruse

Joakim er medstifter af Ekonomi og blogger her på siden om alt, der vedrører og kan forbedre din privatøkonomi.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar