fbpx

Flyforsinkelse: Guide til at søge erstatning

flyerstatning

Flyforsinkelser og flyaflysninger kan ramme alle – såvel private som erhvervsdrivende. Det er nemlig ikke blot svært, men decideret umuligt, at gardere sig mod forsinkelser i flytrafikken. Det betyder dog ikke, at man skal forholde sig passivt, hvis man bliver påvirket af en flyforsinkelse eller flyaflysning. Der kan nemlig være rigtig mange penge at hente i erstatning, ifald flyselskabet ikke har en rimelig begrundelsen for forsinkelsen.

Hvornår kan man søge erstatning? Hvordan søger man? Hvor lang tid tager det at behandle en erstatningssag? Hvor mange penge kan jeg forvente at modtage i erstatning? Der er så mange forskellige spørgsmål, når det kommer til flyforsinkelser. Du finder svar på alle dine spørgsmål i denne guide. Lad os få fornøjelsen af at gøre dig klogere på dette yderst interessante emne. Du bør læse artiklen, uanset om du typisk flyver indenrigs eller udenrigs. Dette er nemlig ikke afgørende for dine erstatningsmuligheder.

forsinkede fly

Hvornår kan det betale sig at søge erstatning for en flyforsinkelse?

Det kan oftest – men ikke altid – betale sig at starte en erstatningssag.

For at opnå ret til økonomisk kompensation skal forsinkelsen lyde på minimum tre timer. Du har som hovedregel ingen mulighed for at modtage erstatning, såfremt du ikke ankommer mere end tre timer for sent til din endelige destination. Det er ligeledes af afgørende betydning, at forsinkelsen ikke skyldes en usædvanlig omstændighed. Dét kommer vi nærmere ind på i et af de senere afsnit.

Du gør klogt i at søge erstatning, hvis du har fløjet med et europæisk flyselskab, som har været skyld i en forsinkelse på mindst tre timer. EU-reglerne gælder nemlig for alle europæiske selskaber – ikke kun danske.

Som flypassager skal du med udgangspunkt i forsinkelsens omfang og flyselskabets begrundelse vurdere, om det er værd at søge erstatning. Det vil i den anledning være en fordel, hvis du har helt styr på lovgivningen på området. Her vil det kunne give mening at kontakte en advokat eller jurist med speciale i flyforsinkelser. Reglerne kan nemlig være en anelse svære at gennemskue, hvis man ikke har den basale juridiske viden på plads.

Så skal jeg søge erstatning? Det bør du vurdere i samarbejde med din eventuelle advokat eller jurist. Du kan også få gratis hjælp på nettet, hvis du ikke er villig til at betale en formue for en konsulent.

Hvordan foregår en erstatningssag?

Ifølge gældende lovgivning kan du få erstatning, hvis du bliver udsat for en flyforsinkelse eller flyaflysning. Du får desværre ikke erstatningen automatisk – du skal selv gøre en aktiv indsats. Der er dog heldigvis tale om en meget beskeden indsats, som kan beskrives med få linjer.

Man kan starte en erstatningssag ved at kontakte et juridisk firma, som lever af at indkræve erstatning på vegne af deres klienter. Disse firmaer har et indgående kendskab til lovgivningen og vil derfor hurtigt kunne vurdere, om du har ret til at blive kompenseret, eller om du må affinde dig med forsinkelsen.

Flyhjælp – et af de juridiske firmaer – har følgende ansøgningsproces:

  1. Angiv hvor du fløj til og fra
  2. Angiv flyselskab og afrejsedato
  3. Angiv hændelsen (forsinkelse eller aflysning)
  4. Angiv forsinkelsens omfang (antal timer)
  5. Angiv forsinkelsens årsag (ifølge flyselskabet)
  6. Angiv antal medrejsende (alle passagerer kan få erstatning)
  7. Tilknyt en evt. kommentar

Efter at have oplyst alt ovenstående vil du få et vejledende svar på, hvorvidt du kan få erstatning, og hvor meget du i så fald kan få. Om du rent faktisk vinder sagen og får kompensation afhænger af mange faktorer. Det forudsætter først og fremmest, at alle indtastede oplysninger stemmer overens med virkeligheden. Du skal for eksempel have helt styr på, hvor omfattende forsinkelsen var. En mindre forsinkelse giver nemlig ikke ret til erstatning, selvom det selvfølgelig altid er irriterende at blive forsinket.

Hav din dokumentation i orden

Skal du gøre dig forhåbninger om at hive en erstatning hjem, skal du sørge for at være godt forberedt. At være godt forberedt handler ikke kun om, at man skal sætte sig ind i loven. Du skal også sørge for at have din dokumentation i orden. Det kan nemlig være yderst udfordrende at vinde en sag uden dokumentation. Dokumentation er et vidt begreb, hvorfor du sikkert gerne vil vide mere om, hvilke dokumenter du bør finde frem. Dertil har vi udarbejdet en kort liste:

  • Flybillet
  • Oplysninger om alle passagerer (dig selv og dine medrejsende)
  • Kvitteringer (udgifter for f.eks. hotel og transport – med ønske om refundering)
  • Erklæring fra flyselskabet (deres begrundelse for forsinkelsen)
  • Fuldmagter fra samtlige medrejsende
  • Andet (e-mail korrespondancer m.v.)

Du kan med fordel samle alle dokumenterne i en mappe, så du altid har dem lige ved hånden. Det er ikke sikkert, at du kommer til at bruge dem, men så har du da samlet dem. Det er en kendsgerning, at mange sager tabes grundet manglende eller utilstrækkelig dokumentation – den fejl må du ikke begå.

Søg med det samme

Loven foreskriver, at man kan søge erstatning, indtil tre år efter forsinkelsen har fundet sted. Dit krav på kompensation bliver nemlig først forældet efter tre år. Dette betyder ikke, at man skal udskyde erstatningssøgningen unødigt. Du kan tværtimod gøre klogt i at søge med det samme, idet det højner din chance for at modtage erstatning. Du behøver ikke at søge, mens du er på ferie, men du bør søge umiddelbart efter hjemkomsten. Start evt. med at kontakte flyselskabet direkte. Afviser de dit krav, kan du kontakte en jurist med styr på sagerne.

Læs meget mere her.

Dét afgør kompensationens størrelse

Kompensationens størrelse kan svinge mellem 250 og 600 euro – alt efter rejselængde.

En kort flyvning på under 1.500 km. giver 250 euro i erstatning, mens en længere flyvning giver 600 euro. Slutteligt er der de mellemlange flyvninger, som giver 400 euro i kompensation. Omregnet til danske kroner kan du indkassere mellem 1.800 og 4.500 kr. pr. passager. Husk at gange beløbet op med antal medrejsende i form af familiemedlemmer e.l.

Det er aldrig sjovt at blive forsinket, men skal det endelig ske, så vil det være en økonomisk fordel, hvis det sker i forbindelse med en længerevarende flyrejse. Dermed ikke sagt, at man nogensinde skal krydse fingre for at blive forsinket. Skulle det alligevel ske, så kan man da glæde sig en smule over, at man bliver kompenseret økonomisk.

Modsat mange folks opfattelse afhænger kompensationens størrelse ikke af forsinkelsens omfang ud over de tre timer. I forhold til erstatningsstørrelsen har det altså ikke noget at sige, om forsinkelsen lød på tre, fem eller otte timer. En forsinkelse er altså en forsinkelse – så længe forsinkelsen er på tre timer eller derover. Det skal ligeledes nævnes, at erstatningssatsen ikke afhænger af billetprisen. Du kan i princippet tjene billetprisen hjem – med den økonomiske kompensation.

Bemærk at du ikke nødvendigvis får det fulde erstatningsbeløb selv. Søger du erstatning gennem et firma, skal du under normale omstændigheder betale omkring 10-25 % af beløbet i kommission. Du modtager altså et sted mellem 75 og 90 % af erstatningen.

Har jeg ret til andet end økonomisk kompensation?

Den vigtigste kompensation er den økonomiske kompensation – det kan de fleste flyrejsende nikke genkendende til.

Det er ikke desto mindre vigtigt at bemærke, at man også har ret til at blive kompenseret på andre måder. Du vil, ifald du bliver ombooket til næste dag, have ret til indkvartering og transport til og fra hotellet. Disse udgifter skal flyselskabet afholde – husk i den forbindelse at gemme alle kvitteringer og øvrige dokumenter. Du har desforuden ret til forfriskninger, mad efter tidspunkt og adgang til et telefonopkald. Under normale omstændigheder vil du modtage en eller flere kuponer, som giver dig adgang til mad, drikkevarer m.v. Alternativt skal du selv afholde udgifterne i første omgang og sidenhen bede om refusion fra flyselskabet.

Såfremt flyselskabet ikke tilbyder førnævnte, bør du selv tage affære og bede om det. Nægter de, bryder de lovgivningen, hvilket kan koste dyrt for dem i en evt. senere erstatningssag.

flyforsinkelse

Hvornår kan flyselskaberne slippe for at udbetale erstatning?

  • Hvis forsinkelsen er på under tre timer
  • Hvis forsinkelsen skyldes en usædvanlig omstændighed

Det kan de nægte i to forskellige situationer.

En kortere forsinkelse på under de gyldne tre timer udløser ikke ret til kompensation uanset flyselskab og afrejselufthavn. Husk at man tager udgangspunkt i ankomsttidspunktet – og dermed hvor mange timer man kommer for sent til destinationen. At du ikke har ret til økonomisk kompensation er ikke ensbetydende med, at flyselskabet ikke kan vælge at kompensere dig. Det er meget almindeligt, at flyselskaberne byder på snacks og forfriskninger, når de udsætter deres passagerer for forsinkelser. Det kan man dog ikke tage som en selvfølge, hvis man flyver med et lavprisselskab.

De europæiske flyselskaber kan også slippe for at kompensere deres passagerer, såfremt forsinkelsen skyldes en usædvanlig omstændighed. Spørgsmålet er så bare, hvad der definerer en usædvanlig omstændighed. Der er tale om hændelser, som selskaberne ikke har kunne gardere sig mod. Det kan være uvejr, politisk uro, terror, uventede sikkerhedsproblemer og urolige passagerer. Find den komplette liste over usædvanlige omstændigheder på forsinkedefly.dk – hvis du er nysgerrig. Opsummeret kan der ikke kræves erstatning, ifald forsinkelsens årsag ligger uden for selskabets kontrol. Det er i og for sig meget fair.

Værd at vide om konkurser og erstatningsmuligheder

Det er ikke en dans på røde roser at søge erstatning hos et konkursramt flyselskab. Faktisk er chancerne for at modtage erstatning så dårlige, at man bør overveje, om det er besværet værd. Primera Air er et af de selskaber, som grundet en nyere konkurserklæring har måtte aflyse rigtig mange flyvninger. Det er gået hårdt ud over mange tusinde danske flypassagerer, som formentlig aldrig kommer til at modtage den ønskede erstatning. Man kan dog være heldig at modtage penge fra konkursboet, men chancen er som allerede nævnt meget lille.

Flyhjælp eller et af de andre hjælpefirmaer kan nok komme med et mere konkret svar på, om det vil give mening at starte en erstatningssag. Det kan være en lidt omfattende proces, hvorfor man lige bør overveje situationen. Du kan formentlig få refunderet pengene til flybilletterne gennem dit forsikringsselskab. Det bør du i hvert fald undersøge, hvis du har brug for pengene til at bestille flybilletter gennem et andet selskab.

Husk at der er forskel på at have økonomiske udfordringer og at være erklæret konkurs. Du kan sagtens søge erstatning hos et selskab, som har det svært økonomisk. Dog er der naturligvis en vis risiko for, at selskabet går konkurs, før din sag bliver behandlet. Den risiko er der desværre altid.

Brug internettet til at holde øje med flyforsinkelser

Man kan bruge internettet til rigtig mange nyttige ting – bl.a. til at holde øje med ændrede flytider. Det kan du med fordel gøre, når du skal ud at rejse og gerne vil være sikker på, at dit fly afgår til tiden. Alle større lufthavne har en hjemmeside, hvor de oplyser om afgange og ændrede flytider. Her kan du få vished om, hvorvidt dit fly er forsinket eller ej. Tjek dette, inden du sætter kursen mod lufthavnen, så du ikke risikerer at strande i lufthavnen.

Da de fleste flyforsinkelser og flyaflysninger først bliver meldt ud kort tid inden afrejse, kan du ikke gardere dig mod dette, selvom du tjekker op på flyrejsen på forhånd. Det er ikke desto mindre værd at undersøge.

Det er også internettet, du skal benytte dig af, når du skal læse om reglerne på området og finde svar på dine spørgsmål. Med andre ord kan du ikke undvære din smartphone eller laptop, når du skal tilegne dig viden omkring flyforsinkelser og dertilhørende erstatningsmuligheder.

Misset mellemlanding grundet en forsinkelse

Skal du rejse langt, eller vil du gerne spare penge på din flyrejse, så vil det kunne give mening for dig at foretage en mellemlanding. En flyrejse med et eller flere stop medfører dog en øget risiko for at blive forsinket. Derfor bør man vide, hvad man kan stille op, hvis man kommer ud for en frygtet flyforsinkelse.

Du kan få erstatning for den missede mellemlanding, såfremt du købte billetterne samlet og derfor kun har én billet. Det er nemlig ikke dit ansvar at sikre, at du kan nå dit forbindelsesfly, ifald du har valgt en pakkeløsning. For at undgå at blive forsinket bør du sætte minimum én time af til mellemlandingen – meget gerne mere.

Søren Skriver
Søren Skriver

Søren Skriver har mange års erfaring med virksomhedsdrift og privatøkonomi. Her på siden blogger han om sine bedste råd. Søren er bl.a. medstifter af Ekonomi.dk.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Vind 10.000 kr! 

Tilmeld vores nyhedsbrev og deltag i konkurrencen om 10.000 kr. Vi trækker lod én en gang om året.
Klik her og vind
close-link
Vind 10.000 kr.