THIS IS
SPARTA

Tyverialarm

Undgå indbrud og tyveri med en tyverialarm. Vi sammenligner alle de mest populære løsninger, så du finder bedste løsning til din bolig.

Tyverialarm — Den komplette guide

Skal du sikre din bolig eller dit hjem mod indbrud eller tyveri, så skal du have fat i en tyverialarm, som både er forebyggende og som alarmerer dig eller en alarmcentral, når der kommer ubudne gæster på besøg. en tyverialarm er det bedste værn mod de hærgende tyvebander som turer landet rundt, og tømmer folks hjem for mange værdier, og ofte også med ødelæggelser til følge. Det er ikke kun et spørgsmål om at beskytte dine værdier, men lige så meget, at sikre dig, at andre ikke kan vade rundt i dit private hjem, og gennemrode alting, for det er en dyb krænkelse af dit liv og din privatsfære. Det er ofte det som folk der har været udsat for indbrud, taler mest om. Den krænkelse eller det indgreb på privatlivets fred, som det er, det sætter sig dybt i de ofre, som er udsat for indbrud og tyveri. En tyverialarm kan råde bod på dette, og forhindre, at tyvene har frit spil i dit hjem.
Her på Ekonomi.dk har vi en lang række udbydere eller forhandlere som kan hjælpe dig med at få en tyverialarm til din bolig, og det er både systemer som er med abonnement og en del som er uden. Forskellene på selve alarmsystemerne er ikke så store, men de er alligevel lidt forskellige. En tyverialarm består af en central med betjeningspanel, en sirene som lyder ved indtrængen, sensorer eller detektorer som er sat på døre og vinduer og som dækker rum i din bolig. En rumsensor vil registrere alle bevægelser inden for dens rækkevidde, og det er i princippet nok til at beskytte en bolig. Men man deler beskyttelsen op i to områder, nemlig “skal”, skal-sikringen, som er den ydre beskyttelse, af for eksempel døre og vinduer, og så den indre sikring, hvor det er rum sensorer, kameraer med mere der tager sig af den del. Er du hjemme, og du vil sikre dig mod indtrængen, så har du aktiveret skal-sikringen, og kan frit bevæge dig rundt i boligen, og er du ude, så aktiverer du både skal-sikringen og den indre rumbeskyttelse, hvor sensorerne aktiveres. Der er faktisk meget simpelt og kræver ikke den store mesterlære uddannelse inden for alarmer, for at kunne finde ud af systemerne.

Så nemt er det for dig som forbruger

For at gøre det en hel del nemmere for dig som forbruger, så har vi her på siden en hel række alarmfirmaer som tilbyder mange former for tyverialarmer, og du kan vælge og vrage mellem rigtig gode løsninger som du ikke vil fortryde. alle udbyderne her på siden har vi håndplukket, og det betyder, at du kan være ganske tryg ved at handle hos dem, eller at indgå en abonnementsaftale. Du bestemmer selv hvilken udbyder du vælger i den sidste ende, vi vil bare vise dig de forskellige muligheder for dig. Det er nemlig meget forskelligt hvilken type der egner sig bedst til din bolig, og bor du for eksempel i et sort hus med mange døre og vinduer, så skal du have en type tyverialarm, og hvis du bor i en toværelses lejlighed, så skal du vælge en anden slags. Her på siden finder du løsninger til mange typer boliger, og der er helt sikkert en type til lige dit behov.

tyverialarm

Skal du have en tyverialarm så skal du finde en der passer til dit behov, og der er mange at vælge mellem her på siden. De er i princippet ret ens i konceptet, med central, sirene, sensorer og eventuelt kamera, men udbyderne eller forhandlerne har hver deres måde at gøre tingene på. Derfor skal du for eksempel vælge om du vil have en gør-det-selv løsning uden abonnement, eller du vil have en løsning hvor udbyderen står for installation og service på anlægget. De er i princippet lige gode, når det handler om kvaliteten af anlægget, men den service som følger med, hvis du vælger en løsning med abonnement, er for nogle en fordel, mens andre vil have en bedre løsning uden abonnement. Du skal selv vælge løsning, og vi anbefaler begge her på Ekonomi.dk, for det som er afgørende, er at du føler dig sikker og tryg ved den du vælger.

En tyverialarm er et teknisk anlæg, og det kræver en vis kvalitet, hvis man skal kunne stole på, at det er driftsikkert og stabilt, og ikke hele tiden laver fejlmeldinger for eksempel. De udbydere vi har valgt at vise her på siden, har ret gode erfaringer med deres udstyr, og deres ekstra service, for nogen udbyderes vedkommende, er også ganske troværdige. Du kan selvfølgelig ikke forvente, at et alarmselskab står på din adresse 10 minutter efter en alarm, det er fortid, men de kommer ud og tjekker hvad der har udløst alarmen, skriver rapport, og laver en eventuel anmeldelse til politiet, hvis der er tale om indbrud for eksempel.

Tænk dig om inden du vælger gør-det-selv-løsningen

Vælger du en gør-det-selv løsning, så følger der ikke en serviceaftale med om, at et selskab rykker ud ved alarm. Her skal du selv indkode eller indstille dit anlæg til at alarmere forudbestemte personer som du har lavet en aftale med. Det kan for eksempel være naboer eller venner som bor tæt på din adresse. De kan så rykke ud, og tjekke din bolig ved en alarm. Det er nemt og smart, og så kan det være hurtig udrykning, hvis det for eksempel er din nabo som modtager et alarmopkald fra din alarmcentral hjemme i din bolig. Du kan kode op til flere forskellige personer ind i din central, og centralen kan både foretage opkald og sende sms til dem som skal alarmeres ved indbrud. Vælger du et anlæg med kamera, enten foto eller video, så vil du selv kunne se hvad der er los på din adresse, uanset hvor du er i verden, når bare der er internetforbindelse der hvor du befinder dig, og når din central er koblet til internettet.

Der bliver begået cirka 7.500 indbrud i Danmark hvert år hos private, og det er en hel del. Det er ikke bare tilfældige tyve som trænger ind i boliger landet over, men ret godt organiserede bander, som tager rundt i landet med kassevogne, og tømmer private boliger for værdier af enhver art. Det kan være elektronik, kontanter, smykker, designer møbler og hårde hvidevarer med mere, og så sker det ofte, at en hel del inventar er helt eller delvist smadret efter sådan et besøg. Det er hamrende irriterende for alle som udsættes for dette, og bare det, at nogen har været inde i din bolig, det virker meget krænkende og ydmygende. Det er nærmest et traume for mange ofre, og nogle kan ikke leve med det, og vil flytte efterfølgende på grund af den kedelige oplevelse. En tyverialarm vil kunne forebygge denne oplevelse, og hvis tyvene alligevel krydser grænsen og begår indbrud, så vil aktiveringen af alarmen gøre, at de ikke har ret meget tid til at udføre deres forehavende. Det er altså en super ide, at sikre sine boliger med tyverialarmer, for det har en præventiv effekt, og det stresser tyvene, når alarmen går i gang.

Hvad er en tyverialarm?

Tyverialarmen er et teknisk anlæg som består af en central eller et betjeningspanel med skærm, display og tastatur. Det sættes til 220 volt strøm, og det bakkes op af et batteri som træder i kraft, hvis der for eksempel er strømafbrydelse. Centralen har enten en ekstern eller en intern sirene koblet til, som går i gang med at hyle, når alarmen aktiveres. Centralen har også plads til et sim kort, det samme som fås til mobiltelefoner, som gør centralen i stand til at foretage opkald og sende sms. De fleste vælger at købe et taletidskort med sit eget nummer, og så med 100 kroner tanket på kontoen. Så er der penge nok på kortet til at centralen kan sende sms og foretage alarmopkald til dem du vælger at indkode.

Tyverialarmer er i princippet med det samme koncept, at de virker næsten på samme måde. De smarte løsninger i centralen, dem koder man selv ind eller får teknikeren fra alarmselskabet til at gøre det. Centralen er jo i princippet bare en computer med wifi, altså adgang til internettet, og med sim kort så den kan foretage alarmering via mobilnettet. Det er sensorerne og detektorerne som der er sat op, som bliver aktiveret, og som giver centralen besked om, at der er noget galt, og derved aktiveres alarmen. En tyverialarm med kamera er det helt nye, og de fleste af disse modeller kan fjernstyres med din smartphone, computer eller tablet. Her skal du installere en app, enten fra Google eller Apple, og så logger du dig i princippet ind på din central eller på kameraet, og kan styre det op og ned eller til siderne. Her vil du så kunne få live billeder eller film fra kameraets optagelser. Det er smart og det kan for eksempel bruges til live overvågning af dit hjem.

Der findes mange typer af kameraer på markedet, men de udbydere her på siden som har kameraer på deres program, har sørget for, at kvaliteten er helt perfekt. Det vil sige, at billedkvaliteten er helt i top. Selv optagelser i mørke bliver super gode, da kameraerne helt automatisk vil optage i mørke med ultraviolet lys tændt, så detaljerne bliver vildt gode. Det er ikke som i gamle dage, da man ikke kunne se noget som helst fra butikkernes overvågningskameraer. Nu kan man se næsten alt. Det er kameraer med en opløsning på omkring 1200 dpi, som næsten svarer til HD kvalitet.

En tyverialarm skal installeres korrekt, og her skal du selvfølgelig først og fremmest følge brugervejledningen til apparatet. Men centralen plejer man at montere i entreen eller tæt på en indgang til hjemmet. Med de modeller som findes på markedet i dag, og som vores udbydere også bruger, så er det egentlig ikke så vigtigt hvor centralen sidder, da der som regel følger fjernbetjeninger med, til at aktivere og deaktivere alarmen med. Præcis som hvis du har en bil med centrallåsesystem. Centralen skal placeres centralt, så den kan have forbindelse til de trådløse enheder som dør- og vinduesdetektorer og rum sensorer. De rækker omkring 30 til 60 meter, og hvis du bor i et stort hus, så skal du sikre dig, at rækkevidden på disse passer til husets størrelse. Placerer man centralen midt i huset, så plejer det ikke at give problemer, men tjek det alligevel.

Synes du, at det lyder vildt kompliceret allerede her, så vil vi anbefale, at du finder en udbyder her på siden, som kan komme og installere din tyverialarm for dig, og at du tilmelder dig et af deres abonnementer, så du ikke selv skal gøre noget som helst selv. Det sparer dig for en masse tid, og hvis du alligevel ikke er den store handy person, så er det smarteste, at lade andre installere din nye tyverialarm for dig.

Det smarte ved at vælge en af alarmselskaberne her på siden som har en form for abonnementsløsning er, at de leverer tyverialarm, sætter den op, så alt virker, og så kan du tilkøbe forskellige services, for eksempel overvågning og vagtservice med mere. Du bestemmer selv, hvad du vil have, og prisen stiger selvfølgelig en lille smule, i forhold til de services du køber. Det er i princippet som et abonnement til din mobiltelefon, og priserne ligger generelt også i dette leje pr. måned. for mellem 100 og 200 kroner, kan du få et alarmselskab til at holde styr på din bolig, og din tyverialarm vil være koblet op til deres central. Det er smart, nemt og ret billigt.

Tyveriløsning med serviceaftale

Vælger du en løsning hvor din central er koblet til et alarmselskab, så er det dem som får alarm, hvis der er indbrud, og det er dem som foretager en alarmering af politiet, og eventuelt sender en vogn ud til din adresse. Her er det lidt forskelligt fra selskab til selskab, hvordan de gør det, og det kommer også an på, hvad du har valgt af services, når du tilmelder dig deres ordning. Jo mere du vælger, jo højere bliver prisen også. Hvis du vælger et selskab som tilbyder, at sende en vogn ud til din adresse ved en alarm, så skal du ikke forvente, at de er fremme inden for 5 eller 10 minutter, men snarere 30 til 60 minutter. Det betyder, at de nok ikke lige fanger tyvene, men de vil tjekke din bolig for indtrængen og skrive en rapport, som de kan give videre til politiet, der jo kommer på et eller andet tidspunkt efter at indbruddet er blevet anmeldt. Vælger du en både og løsning, det kan du nemlig, så kan du få alarmselskabet til at indkode en nabos telefonnummer, som også kan reagere ved en alarm. Det betyder, at naboen kan være fremme på din adresse ret hurtigt efter at alarmen er blevet aktiveret. Det kræver dog samtykke fra naboen, og det er ikke bare lige sådan at gøre dette. Naboen skal være af det rette stof, og rent faktisk turde gå ud i mørket, og se efter tyvene, og måske forvente at blive konfronteret med dem. Det er sin sag at gøre dette, og ikke alle er lige vilde med den ide. Du skal derfor tage en god snak den din nabo, og høre om vedkommende er med på, at reagere på, at din alarm går i gang.

ekonomi hjælper med tyverialarm

Her på Ekonomi.dk har vi på listen af alarmudbydere både dem som tilbyder forbrugerne en færdig pakke med tilhørende service, og så forhandlere af tyverialarmer, hvor du selv skal gøre en del af arbejdet. En færdig pakke betyder, at du får installeret en tyverialarm, som kobles op til selskabets central, og hvis der er indbrud eller forsøg på det, så er det selskabet som reagerer på dette. Du aftaler med selskabet hvad der skal ske ved en alarm, og så gør de det. Som regel betaler du for selve anlægget og opsætningen, og så et månedligt abonnement, som dækker deres overvågning af dit hjem, og som dækker, at de eventuelt skal køre til din adresse ved en alarm. Du kan hos de forskellige udbydere se, hvilke foranstaltninger de har i deres pakke, og du kan se hvad deres service indeholder, og hvad det koster. Det er meget overskueligt og der er ingen skjulte gebyrer. Nogle selskaber tilbyder næsten gratis opsætning af tyverialarm, og så en lidt højere månedlig afgift eller abonnement, og hvis du vælger den løsning, så skal du ikke betale så meget til at starte med. nogle selskaber tager for eksempel 2.400 kroner for alarm og opsætning, og så kun 100 til 150 kroner pr. måned, mens andre sætter alarmen op gratis, og så koster abonnementet cirka 250 kroner om måneden. du kan selv beregne det først års udgifter ved disse løsninger, og så vælge den du finder bedst. Der er jo i princippet ikke den store forskel, og så handler det måske allermest om, at du kan eller ikke selv kan installere en tyverialarm.

Vælger du en udbyder eller forhandler af et alarmsystem, hvor du selv skal opsætte eller installere, så sparer du prisen på abonnement hver måned. Det er cirka 1.200 til 2.000 kroner om året. Det kan for mange godt være mange penge, og tyverialarmen virker i princippet på samme måde, uanset om du betaler abonnement eller ej. Forskellen er, at du selv skal gøre alting selv, oMen det med at stå for foranstaltningerne selv, hvis der sker en alarm, det er der mange som gerne vil være foruden. Her kan nabohjælp være en god mulighed for at supplere din tyverialarm. Nabohjælp er en ordning som vinder frem rigtig mange steder i landet i disse år, og går egentlig ud på, at man hjælper hinanden med at holde øje med hinandens boliger eller hjem. Det kan for eksempel være at man tømmer skraldespande når folk er på ferie, går runder i løbet af døgnet, er koblet op på hinanden alarmcentraler, sådan at for eksempel 2 naboer får besked om en alarm i din bolig og vice versa. Der er mange andre tiltage under nabohjælp som man kan gøre for at forebygge indbrud eller tyveri, og dem kan du læse meget mere om på internettet, og så kan du tage en snak med naboerne efterfølgende, hvis det er noget som du mener I kan bruge, der hvor du bor.

Tyverialarmen som du bestiller hos et alarmselskab kan være meget forskellig i forhold til hvilket selskab du vælger. Selvom konceptet med en central og diverse sensorer er det samme, så ser de meget forskellige ud, og det kan være ret svært at vælge et system som passer til ens bolig. Grundpakkerne hos nogle af selskaberne er med en central, et par sensorer og en form for fjernbetjening. Det er den billigste løsning, men bor du i et større hus med mange vinduer og døre, så er 2 detektorer jo ikke nok, og du skal derfor vælge en større pakke, og det bliver jo så en del dyrere. Alle vinduer og døre bør jo sikres med en detektor, og der bør også være et kamera. Det anbefaler vi i hvert fald her på Ekonomi.dk. Der er nogle selskaber som har grundpakker som i princippet kun er godt nok til at dække et enkelt værelse, og man kan undres lidt over, hvad det skal til for, men det handler vel i bund og grund om, at de kan præsentere en lokkepris, når der skal sælges alarmer. Grundpakken er for de fleste selskabers vedkommende langt fra dækkende, når det handler om sikring af en bolig. Du skal også være opmærksom på, at flere selskaber afregner ekstra hvis de for eksempel skal rykke ud til en alarm. Det kan for eksempel godt koste 1.000 kroner ved en udrykning, og det er vel at mærke ikke en ti minutters udrykning, men snarere 30 til 60 minutter. Du skal selv tage stilling til de forskellige løsninger, og måske synes du, at det er en smule uoverskueligt, når du klikker ind på alarmselskabernes hjemmeside via vores side. Udbyderne har de bedste alarmløsninger, men desværre er mange af deres sider meget rodede og de bærer præg af, at de skal sælge alarmer, og ikke at at de skal servicere. Derfor skal du læse vores artikler grundigt igennem, så du kan få så meget viden som overhovedet muligt, inden du træffer det endelige valg om en tyverialarm til din bolig. Det kan spare dig for mange penge og mange besværligheder.

Tyvene eller tyvebanderne er ligeglade med hvilken form for alarm du har installeret, de kan ikke lide nogle af dem. Om du betaler abonnement til et selskab eller ikke gør det, det betyder intet for tyvene. De ved jo ikke, om du har en aftale med et selskab eller med din nabo, og det kan være din fordel, hvis du vælger en gør-det-selv løsning. Bruger du for eksempel en udbyder som er meget kendt, og du får tilsendt mærker med alarm og firmanavn, så ved tyvene, at de har minimum 30 minutter til at udføre deres forehavende. Har du bare en tyverialarm uden skilte, så ved de ikke hvor lang tid de har, og om du har koblet naboen til dit system, som kan være der inden for 4 minutter.

Fordele og ulemper ved de kendte systemer

Der kan altså være både fordele og ulemper ved de kendte systemer, hvor du får installeret hele pakken fra selskabets side af, og så bare betaler dig fra det. Men om du får den bedste alarmløsning for dig og din familie, er ikke så sikkert. Du skal altså selv vurdere, om du får det for pengene som du forventer, eller at en gør-det-selv løsning ikke kan gøre det bedre for dig. Du får til gengæld ikke en alarmcentral med i købet, men skal selv stå for det hele selv. til gengæld får du en meget billigere løsning, hvor du ikke skal betale abonnement hver måned. Er du ligeglad med pengene eller økonomien, så skal du bare finde den udbyder her på siden, som du mener lever op til det du forventer. Det vil koste dig mellem 2.000 og 4.000 kroner om året, alt efter hvilken pakke du vælger, og hvilke services du tilvælger i ordningen. Vælger du en gør-det-selv løsning, så vil det koste dig under 1.500 kroner en gang, og så lidt til udskiftning af batterier, og til optankning af dit sim kort i centralen.

Nogle af de ekstra funktioner som kan kobles på en tyverialarm er for eksempel røgalarm, gasalarm, kamera, vandalarm med mere. Har du behov for en af disse funktioner eller flere af dem, så skal du undersøge, om den udbyder eller forhandler du vælger, kan tilbyde dette. Det er smart at få det hele samlet i et system, så du for eksempel bliver adviseret, hvis din kælder er ved at blive oversvømmet på grund af et skybrud eller lignende. Hvis du ikke allerede har en røg eller brandalarm, så skal du overveje dette. Det kan redde liv, og det koster ikke ret meget at installere. Kan du ovenikøbet få det til din nye tyverialarm, så har du slået to fluer med et smæk. Vælger du for eksempel et gør det selv anlæg, så er der flere forhandlere som har et system, hvor du løbende kan koble nye ting til. De udvikler hele tiden nye funktioner og tilføjelser til systemerne, og så er det ret nemt at “parre” de nye enheder med centralsystemet. I de fleste tilfælde skal man bare “vise” enheden til centralen, så finder den enheden via wifi, og så kobler den enheden til dit system. Det er vildt smart og nemt, og så har du for eksempel fået koblet en ekstra detektor til, måske til udhuset i haven, hvor alle dine haveredskaber og maskiner er opbevaret.

Når du bruger vores side, Ekonomi.dk, til at søge efter den perfekte tyverialarm til din bolig eller dit hjem, så har vi gjort det nemt og overskueligt for dig. Vi vil gerne have, at forbrugerne eller kunderne får nem adgang til de bedste alarmsystemer som findes på markedet i dag. Dem har vi fundet til dig, og listet dem op, så du kan se hvilke firmaer eller selskaber det drejer sig om, og hvilke løsninger de har at tilbyde dig. Der er mange andre udbydere på markedet end dem vi har på vores side, men dem vi har valgt, er de bedste, og så har de de bedste priser. Her kan du nemt finde en billig tyverialarm, som passer perfekt til din bolig, både gør-det-selv løsninger og løsninger med abonnement. Du vælger jo til syvende og sidste selv, hvilken løsning du tænker passer bedste, og til det budget som du har råd til. Man skal ikke sætte pris på sikkerhed og tryghed på den måde, at det for eksempel koster 2.000 kroner om året, for der er meget andet på spil. Det er i høj grad også en følelse af, at man gør noget for at sikre familien. Her gælder det både alle værdier, liv, og så selvfølgelig, at modvirke det traume der er for mange familier, når de bliver udsat for indbrud og tyveri.

Vælger du en tyverialarm hos en udbyder som ikke er på vores liste, så er der en del faldgruber som du kan ramle ind i. Selve tyverialarmen har nok ikke den bedste kvalitet, og det kan føre til en masse fejlmeldinger, som både er irriterende, og som koster opkald på dit taletidskort hver gang. Du kan også risikere, at rækkevidden for centralen og ud til detektorerne ikke er god nok, og så får du et ufuldstændigt alarmsystem med “huller” i. Mange tyverialarmer er meget skrabede i deres elektronik, og det betyder, at de ikke holder i ret lang tid. Det kan betyde ekstra omkostninger for dig, og så kan det blive en meget dyr løsning i den sidste ende.

Når du har valgt din tyverialarm, og den er monteret eller installeret og indstillet, så skal du læse brugervejledningen igennem en gang til, så du er helt sikker på, at du har udnyttet alle alarmens funktioner optimalt. Mange af alarmerne har nemlig et utal af funktioner indbygget, som ikke mange udnytter. Det kan for eksempel være nødopkald eller overfaldsalarm. De fleste tyverialarmer har i dag en 2-vejs kommunikation, som vil sige, at den indbyggede mikrofon og højttaler, kan virke som en telefon. Du kan for eksempel lave et nødkald til en pårørende, som derefter vil kunne høre dig i dit hjem, og du kan høre vedkommende. Denne form for intercom har mange tyverialarmer som standard, og selvom du ikke lige har brug for det, så kan man aldrig vide.